ویژه برنامه العالم در سالروز حادثه بندر بیروت | نیم میلیارد دلار هزینه برای مخدوش کردن وجهه حزب الله لبنان/ ردپای داعش و صهیونیست ها در حادثه بندر بیروت

چهارشنبه 13 مرداد 1400 - 19:48

کارشناس مسائل لبنان در خصوص حادثه بندر بیروت گفت: دلایلی هست که حاکیست انفجار بندر بیروت، اقدامی خرابکارانه از سوی رژیم اسرائیل، داعش و گروههای تکفیری بوده است.

العالم – لبنان

شبکه خبری العالم ویژه برنامه ای را با حضور کارشناسان و صاحب نظران پیرامون حادثه بندر بیروت در اولین سالروز این حادثه برگزار کرد، وسام حماده؛ کارشناس لبنانی با مشارکت در این برنامه اظهار داشت: نیم میلیارد دلار هزینه شده تا درباره این پرونده وجهه حزب الله لبنان را مخدوش کنند.

وی افزود که دلایلی هست که حاکیست انفجار بندر بیروت، اقدامی خرابکارانه از سوی رژیم اسرائیل، داعش و گروههای تکفیری بوده است.

حماده گفت: به خاطر سیاسی کاری در قوه قضائیه و نهادهای امنیتی و طایفه گری و اختلافات مذهبی، مردم لبنان نمی توانند واقعیت را بدانند، مانند ترور رفیق الحریری که جامعه جهانی، لبنان را وادار کرده که پس از گذشت مدتها، از جیب فقرا، هزینه آن را بپردازد با اینکه همه می دانند طرف برنده از آن ترور، اسرائیل و آمریکا بودند.

وی خاطر نشان کرد که ردپای اسرائیل و داعش در این انفجار مشهود است به ویژه که نیترات آمونیاک وقتی وارد لبنان شد که این کشور مکانی برای تاخت و تاز داعش و گروههای تکفیری بود. از سوی دیگر فرانسه که ادعای دمکراسی دارد همان رژیمی است که از حاکمان فاسد در لبنان حمایت کرده و اجازه رفتن آنان را نمی دهد.

انفجار بندر بیروت جنایت علیه بشریت بود

حسین سلامه کارشناس لبنانی گفت: انفجار بندر بیروت جنایت علیه بشریت بود و هدف از آن، ضربه زدن به مقاومت بود.

وی افزود: لذا لبنان در استانه هرج و مرج امنیت قرار دارد که امکان دارد به جنگ داخلی منتهی شود لذا خواستار آن هستیم بدانیم که چه طرفی این مواد را وارد لبنان کرد و اصرار به باقی نگه داشتن آن در بندر بیروت داشت.

انفجار بندر لبنان، نوعی اشغالگری سیاسی است

در بخشی از این ویژه برنامه خبرنگار العالم در بیروت با شهروندان به گفتگو پرداخت، شهروند لبنانی در این باره گفت: ما خواستار دولتی هستیم که از مردم لبنان باشد، عدالت اجتماعی را برقرار کرده و حقوق مردم را رعایت کند.

دیگری گفت که بین المللی کردن موضوع انفجار بندر لبنان، نوعی اشغالگری سیاسی است.

شهروند دیگر گفت: ترور رفیق الحریری و انفجار بندر بیروت با یکدیگر مرتبط هستند و ما خواستار عدم دخالت بیگانگان در این زمینه و تحقق عدالتیم.

یک زن لبنانی گفت که هیچ کسی نمی تواند میان ما تفرقه ایجاد کند.

خواهر شهید حمزه اسکندر از قربانیان این انفجار به العالم گفت: حق حمزه و قربانیان دیگر این انفجار را می خواهیم و خواستار محاکمه اشخاصی هستیم که عامل این جنایت بودند.

شهروند دیگر گفت که حکام فاسد، دشمن مردم لبنان هستند و جوانان لبنانی را فراری دادند لذا باید پول هایی که دزدیده اند را بازگردانند.

در این مراسم، دهها هزار لبنانی با راهپیمایی به طرف بندر بیروت، خواستار تحقق عدالت درباره این پرونده و محاکمه عاملان آن شدند.

پربیننده ترین خبرها