آمریکا 5 سرکرده‌ داعش و القاعده را به فهرست تروریست‌ها افزود

آمریکا 5 سرکرده‌ داعش و القاعده را به فهرست تروریست‌ها افزود
شنبه 16 مرداد 1400 - 12:02

وزارت امور خارجه آمریکا پنج تن از فرماندهان و رهبران داعش و القاعده در آفریقا را به فهرست تروریست‌ها افزود.

العالم ـ آمریکا

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز امروز نوشت که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «بونوماد ماخود عمر» فرمانده ارشد یک گروه تروریستی وابسته به داعش که اوایل امسال ده‌ها نفر را در حمله به یک هتل در موزامبیک به قتل رسانده بودند از جمله این تروریست‌هاست. به گفته بلینکن، وی مسئول حملات دیگری در موزامبیک و تانزانیا نیز بوده است.

«سیدانگ هیتا» و «سالم اولد الحسن» رهبران ارشد گروه وابسته به القاعده جماعت النصره الاسلام و المسلمین در مالی به همراه «علی محمد راجع» و «عبدقادر محمد عبدقادر» رهبران گروه الشباب سومالی نیز به این فهرست افزوده شده‌اند.

با تروریست شناخته شدن این افراد، منافع، اموال و دارایی‌های احتمالی این افراد در آمریکا مسدود شده و افراد و مؤسسات مالی خارجی‌ای که با آنان در تعامل باشند هدف تحریم‌های واشنگتن قرار خواهند گرفت.

اواخر فروردین یک مقام امنیتی در موزامبیک که خواست نامش ذکر نشود، گفت: مقام‌های موزامبیک از به وجود آمدن قلمرو تحت کنترل داعش در این کشور نگران هستند.

بر اساس این گزارش، عناصر داعش که اخیراً کنترل شهر ساحلی پالما واقع در شمال موزامبیک را به دست گرفتند در سه استان کابو دلگادو، نامبولا و نیاسا نیز فعال هستند.

این مقام امنیتی اضافه کرد که کشورش با تانزانیا کشور همسایه خود برای مقابله با نفوذ فزاینده گروه تروریستی داعش همکاری خواهد کرد.

گروه‌های افراطی و تروریستی از سال ۲۰۱۷ به روستاها و شهرهای منطقه کابو دلگادو در موزامبیک حمله کردند و صدها نفر را کشتند و هزاران نفر را آواره کردند.

انجمن انگلیسی «نجات کودکان» نیز اواخر خرداد در گزارشی تکان دهنده اعلام کرد که گروه موسوم به انصار السنه وابسته به القاعده ۵۱ کودک موزامبیکی را ربوده است. این گروه‌ها که از سه سال و نیم گذشته مناطقی از شمال را به ستوه آورده‌اند، تاکنون صدها کودک را در طی حملات خود در سال ۲۰۲۰ ربوده‌اند.

به گزارش ایرنا، سازمان بین‌المللی مهاجرت پیشتر اعلام کرده بود که به دلیل حملات گروه تروریستی انصار السنه در شهر ساحلی پالما موزامبیک از ۲۴ مارس تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند و بیش از ۷۰۰ نفر دیگر هم مهاجرت کرده‌اند. طبق این گزارش، ۴۳ درصد مهاجران را کودکان تشکیل می‌دهند.

پربیننده ترین خبرها