استفاده عربستان از نرم افزار جاسوسی "پگاسوس" علیه غنوشی

استفاده عربستان از نرم افزار جاسوسی
شنبه 16 مرداد 1400 - 21:55

قضیه جاسوس افزار رژیم صهیونیستی که در برخی از کشورهای عربی برای جاسوسی علیه چهره های رسانه ای و مسئولین دولت های دیگر استفاده میشود، همچنان ادامه دارد.

العالم- در گوشی

سایت "میدل ایست آی" انگلیسی اخیرا اطلاعاتی فاش کرده که نشان می دهد عربستان برنامه جاسوسی صهیونیستی "پگاسوس" را برای تجسس علیه راشد الغنوشی رئیس پارلمان تونست و رهبر جنبش النهضه استفاده کرده است.

طبق گفته میدل ایست آی، تلفن همراه الغنوشی در سال 2019 از سوی شخصی در عربستان کنترل می شده است. این مسئله که به نوعی نشان دهنده تلاش عربستان برای دخالت در امور تونس است، سوالات زیادی را در این خصوص ایجاد می کند. هدف عربستان از این اقدام تجسسی چیست؟ چرااین شخصیت تونسی را برای این کار انتخاب کرده است؟

الغنوشی به نوبه خود این اقدام عربستان را غیر قابل قبول دانست و از دستگاه های امنیتی تونس خواستار انجام تحقیق کاملی در این خصوص شد. او خاطرنشان کرد:" از اینکه یک کشور دوست رئیس پارلمانی را هدف قرار داده که به صورت دموکراتیک آن هم در کشوری صاحب حاکمیت انتخاب شده، احساس وحشت می کنم".

گفتنی است که غنوشی تنها فردی نبود که از سوی عربستان هدف قرار گرفته شده است. طبق گفته سایت انگلیسی مذکور، مشتری عربستانی شرکت اسرائیلی "ان اس او" تولید کننده نرم افزار پگاسوس، علیه مسئولین بلندپایه ای در ترکیه، امارات و لبنان و بسیاری از مخالفان سعودی نیز جاسوسی کرده است. به گفته برخی ناظران این کار با دخالت مستقیم برخی ادارات حکومتی ریاض انجام شده است.

برخی تحلیلگران تلاش کردند که این قضیه را به تحولات اخیر در تونس ارتباط دهند. صرفنظر از درست یا غلط بودن این برداشت، این اقدام عربستان را نمی توان چیزی بجز دخالت بیجا در امور داخلی دولتی دیگر دانست.

بدون شک قضیه جاسوسی افشا شده عربستان که واکنش های بین المللی زیادی را برانگیخته (بخصوص اینکه علیه شخصیت های سیاسی و مسئولین کشورهای دیگر بوده) پیامدهای سختی را در برای دولت های استفاده کننده از این برنامه تجسسی خواهد داشت. قطعا این قضیه آبستن غافلگیری های بیشتری است و در روزهای آتی پیامدهای دیگر آن آشکار خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها