الاخبار: فتح مأرب حتمی است

الاخبار: فتح مأرب حتمی است
يکشنبه 17 مرداد 1400 - 14:19

فتح مأرب به دست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با وجود حمایت همه جانبه انگلیس و آمریکا از ائتلاف سعودی و تشدید فشار اقتصادی علیه مردم یمن، حتمی است.

العالم - یمن

الاخبار در گزارشی درباره مأرب یمن آورده است: هر آنچه ائتلاف سعودی مورد حمایت آمریکا و انگلیس می‌تواند در نبرد مأرب انجام دهد، به تعویق انداختن سقوط آن است؛ اما به هیچ عنوان نمی‌تواند مانع از سقوط آن شود و فتح آن به دست نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن حتمی است.

این رسانه در ادامه می‌نویسد: نکته دیگر شکست سعودی در جنگ یمن است که همگان منتظر اعلام این شکست هستند. گواه این شکست هم تکاپوی ریاض برای خروج از باتلاقی است که در آن گرفتار شده است.

گواه این تحرکات برای خروج از باتلاق یمن را می توان در گفتگوی تلویزیونی آوریل گذشته «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دید که از دولت نجات ملی یمن خواست که با آتش بس موافقت کنند و مشوق اقتصادی هم مطرح کرد.

الاخبار در ادامه گزارش درباره مأرب آورده است: آمریکا و انگلیس هم توان خود را روی نبرد مأرب گذاشته‌اند. آنها حمایت تسلیحاتی قوی از ائتلاف سعودی به عمل آورده، در محاصره و گرسنه نگه داشتن مردم یمن نقش دارند و با القاعده در یمن به منظور توقف پیشروی های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سوی شهر مأرب متحد شده‌اند.

این رسانه در ادامه به راهبرد موفق دولت نجات ملی یمن درباره مأرب پرداخته و می‌نویسد: استراتژی موفقی از سوی نیروهای صنعا دنبال می‌شود که این راهبرد، رسیدن تدریجی به شهر است. سناریوی صنعا محاصره شهر خواه به شکل مستقیم یا آتشباری است. در این راستا تنها یک مسیر امدادرسانی برای نیروهای ائتلاف مانده و آنهم از سمت حضرموت است.

الاخبار ادامه داد: نبرد مأرب از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا شکست در این نبرد به مفهوم شسکت ماجراجویی محمد بن سلمان در یمن است. علاوه بر آن این جنگ تاثیر زیادی در داخل عربستان گذاشته است زیرا این کشور را آماج حملات موشکی و پهپادی دولت نجات ملی یمن کرده است. همچنین این جنگ آثار بلند مدت بر عربستان دارد.

این رسانه می‌نویسد: آمریکا و انگلیس در ابتدای نبرد مأرب در اتاق عملیات نظامی حضوری پررنگ داشته‌اند. این اوج نگرانی آنها را نشان می‌دهد به ویژه پس از نبرد الجوف که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق به آزادسازی آن شدند و بیش از پیش به مأرب نزدیک شدند.

الاخبار آورده است: انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها به تهدید دولت نجات ملی یمن روی آوردند و اینکه نباید به این شهر نزدیک شود. علاوه بر آنها حمایت همه جانبه از ائتلاف سعودی انجام دادند. این حمایت به بُعد نظامی محدود نشد و به تشدید جنگ اقتصادی علیه یمن روی آوردند خواه از طریق بستن بنادر یا ممانعت از ورود فرآورده های نفتی یا ضربه زدن به پول یمن، کارشکنی در کمک های بشردوستانه و تحریم های جمعی که از آن به عنوان تاکتیک جنگی استفاده کردند.

روی آوردن به جنگ اقتصادی و گرسنه نگه داشتن مردم یمن که بزرگترین رسوایی دولت بایدنی است که دم از حقوق بشر می‌زند، در واقع نشان از اذعان به ناتوانی در جبهه نظامی است.

منابع آگاه و موثق اعلام کردند که آمریکایی‌ها در توان سعودی و نیروهای وابسته به آن برای ادامه جنگ علیه نیروهای صنعا برای مدت طولانی تردید دارند.

«عبدالملک العجری» از رهبران انصارالله یمن به الاخبار گفت: برآورد دولت نجات ملی یمن از ابتدا این بود که نبرد مأرب آسان نیست و ما زمان مشخصی را برای این نبرد در نظر نگرفته‌ایم.

وی افزود: هدف آزادسازی مأرب است و ما در این راستا و نیز آزادسازی دیگر شهرها و استان‌های اشغالی از لوث اشغالگران حرکت خواهیم کرد. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن استراتژی نظامی متناسب با وضعیت جغرافیایی منطقه در پیش گرفته است.

مقام انصارالله تصریح کرد: صنعا از ابتدا متوجه اهمیت شهر مأب برای ائتلاف سعودی و حامیان انگلیسی و آمریکایی آن شد. ما می‌دانستیم که آنها همه توان خود را روی این شهر خواهند گذاشت.

وی با اشاره به اهتمام زیادی که سعودی‌ها و آمریکایی‌ها روی مأرب دارند، افزود: پیشروی به سمت مأرب ادامه دارد هر چند که به کندی رخ می‌دهد اما مصمم به آزادسازی آن و دیگر شهرهای اشغالی یمن هستیم.

العجری درباره سفر «تیمونی لیندرکینگ» فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن به ریاض در هفته گذشته و نیز «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا به مسقط، گفت که موضوع جدیدی رخ نداده است. مشکل دولت آمریکا و فرستاده آن، نزدیکی به ریاض است و راهکار بحران یمن را از منظر سعودی‌ها، می‌بینند. اگر دولت بایدن به دنبال راه حل است نباید از نگاه ریاض به موضوع نگاه کند.

وی با اشاره به جنایت بزرگی که آمریکا در حق مردم یمن مرتکب می‌شود و به دروغ از صلح دم می‌زند، افزود: آمریکا جنایت بزرگ مرتکب می‌شود زیرا کلید حل بحران را در اختیار دارد و توان فشار بر سعودی را دارد و با اینحال حاضر نیست که موضوعات بشردوستانه از مسائل جنگی جدا در نظر گرفته شود.

العجری گفت: آمریکا نه تنها از سلاح گرسنه نگه داشتن مردم یمن به عنوان یک تاکتیک جنگی بهره می‌برد، جنگ اقتصادی را هم تشدید کرده است و این با ادعای صلح طلبی آن مغایرت دارد و این نوعی مجازات جمعی است که قابل توجیه نیست.

این مقام انصارالله با اشاره با تشدید فشار اقتصادی بر مردم یمن و لبنان آنرا نشانه آشکاری از جنگ آمریکایی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دانست.

وی تاکید کرد: دولت نجات ملی حامی صلح است. ما از هر بارقه امیدی که رنج و محنت مردم یمن را پایان دهد، استقبال می‌کنیم. ما با برادران در سلطان نشین عمان تلاش‌های صلح را به پیش می‌بریم و حامی تلاش‌ها و رایزنی‌های آنها خواه با سعودی‌ها یا آمریکا برای پایان محاصره و توقف جنگ و برقراری صلح هستیم.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها