آیا یاری فلسطین مستلزم احکام سنگین عربستان است؟

آیا یاری فلسطین مستلزم احکام سنگین عربستان است؟
يکشنبه 17 مرداد 1400 - 22:31

نمی دانیم گناه فلسطینی های مقیم عربستان چیست که مستلزم صدور احکامی سنگین در حق آنان از جمله حکم 22 سال زندانی برای محمد الخضری شده است؟

العالم كشكول

دادگاه عربستان که بسیاری آن را دادگاه نمایشی دانستند محمد الخضری نماینده پیشین جنبش اسلامی حماس را به اتهام حمایت از مقاومت به 15 سال حبس محکوم کرده وبرای 69 فلسطینی دیگر نیز احکامی صادر کردند.

برخی ناظران می گویند حکم دادگاه سعودی به دو منظور؛ نخست تغییر مزاج عربها به ویژه مردم هوادار فلسطین و مخالف با طرح های عادی سازی عربستان است که هر از گاهی در صدد اعلان آن است و هدف دوم نیز نزدیک شدن به اشغال و دست یافتن به اهداف خود در سایه دویدن برخی از کشورهای عربی برای عادی سازی .

از فوریه 2019 بیش از 60 فلسطینی از جمله محمد الخضری نماینده جنبش حماس (81 ساله) و فرزندش تخت شرایط دشوار در زندان های سعودی به سر می بردند که خشم بسیاری را برانگیخت و اخبار درز یافته و گزارش ها حاکی از شکنجه انان در این زندان هاست .و جنبش حماس بارها به دلیل نبود اتهاماتی برای آنان خواهان آزادی انان شده اما این درخواست ها ، گوش شنوایی در نظام سعودی پیدا نکرده است.

صرف نظر از سلامت این دادگاه که بسیاری در آن شک دارند و از زمان سخن گفتن درباره این افراد بازداشت شده ، ریاض هیچ توضیحی نداد و فقط به اظهاراتی پرطمطراق بسنده کرد مبنی بر اینکه " دادگاههای ویژه با زندانیان برهمکاری می کنند و آنها از همه حقوق خود بهره مند می شوند " گویی دنیا نمی داند در دادگاههای سعودی چه می گذرد و حقوق زندانیان زندان های سعودی چیست ؟

جنبش مقاومت اسلامی حماس به نوبه خود از شوکه شدن در برابر این احکام برای شماری از برادران فلسطینی و اردنی مقیم عربستان خبر داد به ویژه انهایی که گناهی مرتکب نشده اند که مستوجب چنین احکام سنگینی باشند.

جنب شالسامی گفت :تنها گناه این متهمان که بدان اعتراف کردند کمک به مساله فلسطین و ملت است که بدان وابسته هستند و هیچ توهینی به عربستان و مردم این کشور نکرده اند و این احکام سنگین را محکوم کردند و از مسئولان سعودی خواستند به زودی انان را آزاد کرده و به مشکلات آنان و خانواده هایشان پایان دهند.

پربیننده ترین خبرها