بازبینی اسناد حملات ۱۱ سپتامبر/عربستان، متهم اصلی

بازبینی اسناد حملات ۱۱ سپتامبر/عربستان، متهم اصلی
سه شنبه 19 مرداد 1400 - 09:41

ایالات متحده اسناد حملات ۱۱ سپتامبر را در پی هشدار خانواده‌های قربانیان بازبینی می‌کند.

العالم - آمریکا

پس از هشدار خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر به جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، که در صورت عدم اجازه انتشار گزارش‌های محرمانه پیرامون نقش عربستان سعودی در این حملات، بهتر است در مراسم یادبود قربانیان حضور نیابد، دولت جو بایدن اعلام کرد گزارش‌های مربوط به آن رخداد را بازبینی می‌کند.
بایدن در اطلاعیه‌ای گفت: «دولت من خود را متعهد می‌داند که طبق قانون نهایت شفاف‌سازی را انجام دهد.»
وی افزود: «من از اقدام وزارت دادگستری استقبال می‌کنم که تعهد داده اسناد را بار دیگر به سرعت بازبینی خواهد کرد، به‌خصوص مواردی را که پیش از این دولت مستثنی کرده بود.»
خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر در نیویورک و واشینگتن که حدود سه هزار کشته بر جای گذاشت، روز جمعه در آستانه بیست سالگی این حملات در نامه‌ای به جو بایدن درخواست کردند گزارش‌های مربوط به نقش عربستان سعودی در این رخداد را از حالت محرمانه خارج کند.
عربستان سعودی می‌گوید در این حملات که با هواپیماربایی همراه بود، هیچ نقشی نداشته است. سفارت این کشور در واشنگتن هنوز واکنشی به درخواست خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر نشان نداده است.
دفتر اودری استراوس، دادستان ایالات متحده در منهتن، اعلام کرد که اف‌بی‌آی تصمیم گرفته توضیحات سابق درباره چرایی عدم انتشار برخی اطلاعات پیرامون این حادثه را بازبینی کند.
جیمز کریندلر، وکیل شماری از خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر، می‌گوید که او و موکلانش امیدوارند اقدام اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری به معنای آن باشد که «ما به اسنادی دست خواهیم یافت که سال‌ها در پی آن بودیم.»
خانواده‌های قربانیان و وکلای آنها سال‌هاست که می‌گویند دولت‌های ایالات متحده مانع انتشار آن دسته از اسنادی شده‌اند که ارتباط عربستان سعودی با عاملان حملات را نشان می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها