حکم اعدام یک کانادایی در برابر استرداد مدیر هوآوی به آمریکا

حکم اعدام یک کانادایی در برابر استرداد مدیر هوآوی به آمریکا
سه شنبه 19 مرداد 1400 - 12:41

همزمان با دادگاه مدیر هوآوی در کانادا، چین نیز احکام مربوط به چندین متهم کانادایی حاضر در این کشور را اعلام کرد.

العالم - آسیا

دادگاهی در چین امروز (سه شنبه) برای رسیدگی به اتهام قاچاق مواد مخدر یک شهروند کانادایی برگزار شد. باتوجه به احتمال حکم مرگ این کانادایی و برگزاری این دادگاه یک روز پیش از حکم یک دادگاه کانادایی علیه یکی از مدیران ارشد هواوی این خبر توجه بسیاری از رسانه ها را به خود جلب کرده است.

وکلای مدیر مالی ارشد هوآوی در کانادا در تلاش هستند دادگاه را قانع کنند که مانع از استرداد این مدیر اجرایی به آمریکا شود. درصورت استرداد وی به آمریکا احتمال محکومیت وی به اتهام نقض تحریمها وجود دارد.

از سوی دیگر رابرت شلنبرگ در سال 2014 به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت و در سال 2018 به 15 سال زندان محکوم شد. پس از درخواست تجدید نظر وی دادگاهی در شهر دالیان در ژانویه 2019 (یک ماه پس از بازداشت منگ وانژو، مدیر ارشد هوآوی در فرودگاه ونکوور) این کانادایی را به مرگ محکوم کرد.

دادگاه عالی لیائونینگ پس از رسیدگی به درخواست استیناف شلنبرگ در ماه می سال گذشته، امروز حکم وی را تایید کرد.

دومینیک بارتون، سفیر کانادا در چین پس از این حکم گفت: مسائلی که اکنون رخ میدهد درحالیکه پروند (مدیر هوآوی) در ونکوور درحال رسیدگی است، اتفاقی نیست.

چین نیز در طرف مقابل ارتباط دادگاه این شهروند کانادایی با پرونده مدیر هوآوی را رد کرد و در عین حال نسبت به عواقب تصمیم کانادا برای استرداد مدیر هوآوی هشدار داد.

در ژوئن سال گذشته نیز یک تاجر کانادایی با نام مایکل اسپاوور در شهر داندونگ، در رودخانه مرزی با کره شمالی به اتهام جاسوسی بازداشت شد و قرار است حکم اسپاوور روز چهارشنبه اعلام شود.

مایکل کوریک، دیپلمات سابق کانادایی در چین نیز چند روز پس از بازداشت مدیر هوآوی اتفاق افتاد. دادگاه وی در ماه مارس برگزار شد اما سفارت کانادا اطلاعی درباره مدت زمان محکومیت وی ندارد.

تنش در روابط کانادا پس از آن بالا گرفت که کانادا در دوره ریاست جمهوری ترامپ تصمیم گرفت با هدف حفظ ائتلاف خود با واشنگتن مدیر ارشد هوآوی ( که یکی از شرکتهای بزرگ دنیا به شمار می رود) را به آمریکا تحویل دهد. چین که از این تصمیم شوکه شده بود همواره به کانادا نسبت به عواقب این تصمیم هشدار داده بود. به اعتقاد کارشناسان اتفاقات اخیر میتواند شرایط مذاکره میان مقامات ارشد دو کشور را تسهیل کرده و دوطرف را به یک نتیجه قابل قبول نزدیک کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها