بایدن: از تصمیم خود برای خروج از افغانستان پشیمان نیستم

بایدن: از تصمیم خود برای خروج از افغانستان پشیمان نیستم
چهارشنبه 20 مرداد 1400 - 02:05

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی اظهار داشت از تصمیم خود برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان پشیمان نیستم.

العالم-آمریکا

رئیس جمهوری آمریکا که همزمان با پیشروی طالبان در افغانستان با خبرنگاران سخن می گفت، افزود: ما بیش از یک تریلیون دلار طی ۲۰ سال گذشته در آنجا هزینه کردیم.بیش از ۳۰۰ هزار نیروی افغانستانی را آموزش دادیم و به تجهیزات مدرن مجهز کردیم.
وی با بیان اینکه هزاران نیروی آمریکایی را از دست دادیم، تاکید کرد رهبران افغانستان باید متحد شوند و گرد هم بیایند. آنها باید برای خود و ملت شان بجنگند.
بایدن مدعی شد واشنگتن به تعهدات خود برای ارائه پشتیبانی هوایی ، تأمین مواد غذایی و تجهیزات نیروهای افغانستان و پرداخت حقوق آنها عمل خواهد کرد.
رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد فکر می کنم آنها متوجه می شوند که باید از لحاظ سیاسی در صدر قرار بگیرند.
وی با تکرار این ادعا که "ما به تعهد خود ادامه می دهیم"، گفت از تصمیمم پشیمان نیستم.

ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز روز سه شنبه در مورد پیشروی های اخیر طالبان گفت: این تصور که حملات مداوم طالبان در افغانستان قابل توقف نیست، دور از واقعیت است.
وی افزود: با وجود دستاوردهای اخیر طالبان ، نیروهای امنیتی دولت افغانستان هنوز بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر هستند که از نیروهای طالبان و علاوه بر حمایت ایالات متحده و سایر سازمان های بین المللی بیشتر هستند.
پرایس همچنین در مورد افزایش خشونت در افغانستان گفت: میزان خشونت در افغانستان در بحبوحه تهاجم مداوم طالبان غیرقابل قبول است و بر خلاف تعهدات این گروه تحت توافقنامه ۲۰۲۰ با آمریکا است.

"میشل باشله" کمیسیاری عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه با توجه به اینکه همچنان تلفات غیرنظامیان در افغانستان رو به افزایش است و انتشار گزارش‌هایی در مورد تخطی‌هایی که ممکن است به جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت منجر شود، در خصوص بروز فاجعه علیه مردم افغانستان هشدار داد.
وی گفت: ما می دانیم که جنگ شهری منجر به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان می شود. ما قبلاً این موارد را بسیار دیده‌ایم.
کمیسیار عالی حقوق بشر سازمان ملل افزود: در افغانستان از ۹ جولای در چهار شهر لشکر گاه، قندهار، هرات و قندوز- دست کم ۱۸۳ غیرنظامی کشته و یک هزار و ۱۸۱ نفر از جمله کودکان زخمی شده اند. این فقط تلفات غیرنظامیان است که ما موفق به ثبت آن شده ایم- ارقام واقعی بسیار بیشتر است.
وی تاکید کرد، دو طرف باید از ادامه درگیری برای جلوگیری از خونریزی بیشتر دست بکشند. طالبان باید عملیات نظامی خود را در شهرها متوقف کنند، تا زمانی که همه طرف ها پای میز مذاکره ننشسته و به یک راه حل مسالمت آمیز دست نیابند، وضعیت کنونی برای بسیاری از افغان ها بدتر خواهد شد.

پیش از سخنان امروز سه شنبه بایدن، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته بود با وجود پیشروی‌های گسترده گروه طالبان در افغانستان و سقوط سه منطقه مهم در این کشور تنها در یک روز، جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و تیم مشاور وی قصد تغییر برنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را ندارند.
به گزارش "نیویورک تایمز" منابع خبری در افغانستان اعلام کردند که شهر قندوز پس از درگیری شدید امروز بدست گروه طالبان سقوط کرد و بازار این شهر در آتش جنگ سوخت.
این مقام آمریکایی که نامی از وی برده نشده است افزود: بایدن از وضعیت قندوز آگاهی دارد اما تصمیم خود را تغییر نخواهد داد.

طرح خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان قرار است تا پایان ماه جاری میلادی (اوت) تکمیل شود. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است نیروهای خود را قبل از ۱۱ سپتامبر که سالگرد حمله تروریستی به آمریکا است، از افغانستان خارج کند.
اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به تازگی اعلام کرد دلیل وخیم شدن اوضاع امنیتی افغانستان به دلیل تصمیم "ناگهانی" آمریکا برای خروج تمام نیروهای خود از منطقه است.رئیس جمهوری افغانستان به پارلمان این کشور گفت: ما با یک وضعیت پیشبینی نشده در سه ماه گذشته مواجه بودیم. دلیل وضعیت کنونی ما این است که این تصمیم (خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان) ناگهانی گرفته شده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها