عذرخواهی سفارت روسیه بابت انتشار تصویر حاشیه‌ساز

عذرخواهی سفارت روسیه بابت انتشار تصویر حاشیه‌ساز
پنج‌شنبه 21 مرداد 1400 - 10:15

سفارت روسیه در ایران درباره انتشار یک عکس جنجالی توسط این سفارت اعلام کرد، با توجه به واکنش‌های انجام‌شده به تصویر منتشرشده از سوی ما، می‌خواهیم دقت کنیم که این تصویر زمینه ضد ایرانی ندارد و قرار نبود احساسات مردم کشور دوست، ایران را آزرده کنیم.

العالم - اروپا

به دنبال واکنش‌ها به انتشار عکس دیدار سفرای روسیه و انگلیس در سفارتخانه مسکو در تهران، سفارت روسیه در ایران درباره این عکس توضیحاتی داد.

سفارت روسیه در تهران روز چهارشنبه عکسی از ملاقات سفیر این کشور و سفیر جدید انگلیس منتشر کرد و در توضیح این عکس آمده است: «ملاقات لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران با رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک انگلیس در ایران سایمون شرکلیف در راه پله تاریخی، جایی که کنفرانس تهران سال ۱۹۴۳ در آن برگزار شد، تنها معنای این عکس یادآوری و ادای احترام به تلاش‌های مشترک دولت‌های متحد علیه نازیسم در جنگ جهانی دوم بود، ایران دوست و همسایه ماست و به تقویت روابط مبتنی بر احترام متقابل ادامه می‌دهیم.

انتشار این عکس با واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه شب ۲۰ مرداد ماه در توئیتی در واکنش به عکس منتشر شده توسط سفرای روسیه و انگلیس نوشت: امروز عکسی فوق العاده نامناسب مشاهده کردم. لازم است یادآور شوم که اوت ۲۰۲۱، نه اوت ۱۹۴۱ است و نه دسامبر ۱۹۴۳.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: مردم ایران نشان داده‌اند - از جمله در طول مذاکرات برجام - که سرنوشت آن‌ها هرگز نمی‌تواند برآمده از تصمیمات سفارتخانه‌های خارجی یا قدرت‌های خارجی باشد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پیامی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده، از وزارت خارجه خواست که به اقدام نامناسب سفرای انگلستان و روسیه رسیدگی کند. او در این پیام نوشت: «اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود. هر دو سفیر باید فورا به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند در غیر اینصورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود».

به دنبال این واکنش‌ها، سفارت روسیه در ایران در دو توییت توضیحاتی درباره انتشار این عکس ارائه داد.

در توییت اول آمده است: «با در نظر گرفتن واکنش مبهم به عکس ما، می خواهیم این موضوع را ذکر کنیم که این عکس زمینه ایرانی ستیزی ندارد. ما قرار نبود احساسات مردم دوست ایران را جریحه‌دار کنیم».

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها