اذعان ارتش صهیونیستی به شکست عملیات فریب علیه مقاومت فلسطین

اذعان ارتش صهیونیستی به شکست عملیات فریب علیه مقاومت فلسطین
جمعه 22 مرداد 1400 - 14:53

تحقیقات جدید ارتش رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که عملیات فریب تل‌آویو در جریان جنگ اخیر غزه برای بمباران رزمندگان مقاومت در تونل‌ها که با 160 پرنده نظامی انجام شد، کاملا شکست خورده است.

العالم - فلسطین اشغالی

منابع عبری‌زبان فاش کردند تحقیقات داخلی ارتش رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که طرح فریب تل‌آویو در جریان جنگ اخیر با گروه‌های مقاومت فلسطین که هدف از آن تخریب کامل تونل‌های مقاومت و شهادت صدها تن از رزمندگان حماس بود، کاملا با شکست مواجه شده است.

پایگاه خبری «عرب۴۸»،‌ امروز (جمعه)، به نقل از روزنامه عبری «معاریو» گزارش داد که فرماندهی مناطق جنوبی در سرزمین‌های اشغالی در طول سه سال گذشته در حال برنامه‌ریزی برای اجرای طرحی موسوم به «حمله برق‌آسا» بود؛ طرحی که بر اساس آن می‌بایست حماس به این نتیجه می‌رسید که ارتش رژیم صهیونیستی در حال انجام حمله زمینی به نوار غزه است تا رزمندگان این جنبش وارد تونل‌ها شوند و در گام بعدی، جنگنده‌های تل‌آویو آن‌ها را همانجا بمباران کنند.

طبق این طرح که به مدت سه سال برای آن برنامه‌ریزی شده است، برآوردها حاکی از آن بود که در این حمله هوایی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ رزمنده حماس پس از ورود به تونل به شهادت برسند. از سوی دیگر، گام بعدی طرح فریب، ویران کردن بخش اعظمی از تونل‌های دفاعی حماس و «خارج کردن حماس از موازنه [قدرت] در پی کشته شدن تعداد زیادی از رزمندگان و وارد کردن خسارت به تونل‌ها» بود.

معاریو می‌گوید که این گام در واقع گامی برای تسهیل روند حمله زمینی حقیقی بود اگر عملا تصمیمی درباره اجرایی شدن این طرح اتخاذ می‌شد.

بر اساس این گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی قصد داشته این نقشه را در جریان یک جنگ گسترده اجرایی کند؛ اما در جریان جنگ اخیر با نوار غزه تصمیمش را تغییر می‌دهد و عملیات فریب را رسما به اجرا در می‌آورد.

طبق این سناریو، برآورد ارتش رژیم صهیونیستی حاکی از آن بوده که حدود ۱۰۰ رزمنده حماس در این عملیات به شهادت برسند از‌این‌رو ارتش عملا این طرح را در بامداد روز جمعه چهاردهم ماه مِی اجرایی می‌کند.

معاریو در ادامه نوشت که حمله به تونل‌ها با ۱۶۰ پرنده [نظامی] اسرائیلی صورت گرفت و حدود ۱۵۰ هدف در تونل‌ها هدف قرار گرفتند و پس از حمله ارتش اسرائیل برآورد کرد که طرح فریب موفقیت‌آمیز بوده و حماس ده‌ها تن از رزمندگان خود در این حمله هوایی از دست داده است.

روز بعد ارتش تل‌آویو ادعا کرد که این طرح موفقیت‌آمیز بوده؛ اما نه به صورت کامل. با این حال، معاریو نوشت: «از ادعای ارتش مشخص شد که شرایط اجرای طرح مهیا نبوده و طرح فریب عملا شکست خورده و هدف مورد نظر محقق نشده است».

روزنامه معاریو امروز گزارش داد که پس از اجرای تحقیقات مختلف،‌ برآورد ارتش حاکی از آن است که شمار شهدای حماس در این حمله بسیار کمتر آن چیزی بوده که ارتش تصور می‌کرده به‌نحوی که برآوردهای کنونی نشان می‌دهد کمتر از ده رزمنده یا تنها چند رزمنده در این حمله به شهادت رسیده‌اند.

این روزنامه عبری‌زبان در ادامه اضافه کرد که این طرح در مرکز تحقیقات ارتش همچنان در حال بررسی است و هم‌اکنون سؤال‌هایی درباره اینکه آیا لزومی برای اجرای چنین طرحی در جنگ اخیر وجود داشته یا خیر مطرح شده است.

معاریو همچنین خاطر نشان کرد که در حال حاضر اختلافاتی درباره اجرایی این طرح در جنگ اخیر با غزه بروز یافته و نظرات مختلفی در این خصوص مطرح شده است.

ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر با نوار غزه با ارسال تجهیزات نظامی به اطراف مرزهای این باریکه و دادن اطلاعات غلط به رسانه‌‌ها مبنی بر آمادگی برای آغاز حمله زمینی تلاش کرد تا نیروهای مقاومت را به تونل‌ها بکشاند و با انجام یک حمله هوایی ضربه سنگینی به مقاومت وارد کند که این حیله راه به جایی نبرد.

منابع عبری‌زبان پیشتر نیز خبر داده بودند که در جریان جنگ اخیر علیه نوار غزه، ارتش رژیم صهیونیستی قصد داشته با تکیه بر راننده‌ کامیون‌ها تظاهر به حمله زمینی به نوار غزه بکند که با حضور نیافتن رانندگان در محل کار این طرح ناکام مانده است

فارس

پربیننده ترین خبرها