دعوت رسمی الکاظمی از امیر قطر برای شرکت در اجلاس بغداد

دعوت رسمی الکاظمی از امیر قطر برای شرکت در اجلاس بغداد
شنبه 23 مرداد 1400 - 16:50

همزمان با زمینه‌چینی‌ بغداد برای برگزاری یک اجلاس با حضور کشورهای همسایه عراق از جمله ایران، منابع رسمی عراق اعلام کردند که نخست‌وزیر این کشور رسما از امیر قطر برای مشارکت در این اجلاس دعوت به عمل آورده است.

العالم - عراق

منابع رسمی عراقی، بعدازظهر امروز (شنبه)، گزارش دادند که «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در سفری رسمی وارد دوحه پایتخت قطر شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، قاسم الاعرجی در این سفر دعوتنامه‌ای برای مشارکت در اجلاس بغداد از جانب «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر تحویل خواهد داد.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است که مشاور امنیت ملی عراق با مقامات قطری درباره توسعه روابط دوجانبه میان بغداد و دوحه در تمام زمینه‌ها بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

قرار است بغداد اواخر ماه آگوست جاری برای نخستین بار از سال ۱۹۹۰ تاکنون یک اجلاس با مشارکت نزدیک به ۱۰ کشور عربی، منطقه‌ای و اروپایی از جمله پنج کشور همسایه عراق یعنی ایران، ترکیه، عربستان، کویت و اردن برگزار کند.

پیشتر در برخی از گزارش‌ها اشاره شده بود که مصر، فرانسه، قطر، امارات، نماینده اتحادیه اروپا و نماینده سازمان ملل نیز در این اجلاس مشارکت خواهند کرد هرچند که هنوز مشخص نیست که آیا از نظام سوریه از «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور برای حضور در این کنفرانس دعوت به عمل خواهد آمد یا خیر.

اخیرا روزنامه «العربی الجدید» به نقل از یک مقام بلندپایه دیپلمات در وزارت خارجه عراق در این خصوص خبر داد که عربستان سعودی، ایران و ترکیه، سه کشور اصلی همسایه عراق، از شرکت در این کنفرانس استقبال کرده‌اند.

برخی منابع آگاه خبر داده‌اند که وزیر خارجه عراق، چند روز پیش، هدف از برگزاری این کنفرانس را، «به حرکت درآوردن آب‌های راکد در منطقه» و نه «گرفتن عکس‌های یادگاری» اعلام کرده است.

پربیننده ترین خبرها