سی‌بی‌اس: اغلب دیپلمات‌های آمریکایی طی 36 ساعت آینده کابل را ترک می‌کنند

سی‌بی‌اس: اغلب دیپلمات‌های آمریکایی طی 36 ساعت آینده کابل را ترک می‌کنند
شنبه 23 مرداد 1400 - 22:42

همزمان با افزایش سرعت پیشروی طالبان به سوی کابل، یک شبکه خبری آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد طی 36 ساعت آینده اغلب کارمندان سفارت خود را از کابل خارج کند.

العالم - جهان اسلام

شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گزارش داد که واشنگتن درصدد است که اغلب کارمندان سفارت خود در کابل را طی 36 ساعت آینده از این کشور خارج کند.

این شبکه خبری اضافه کرد نفراتی که انتظار می‌رود در کابل باقی بمانند عبارتند از سفیر، تعدادی از نیروهای امنیتی و مهندسین ناظر بر امحای مواد و اسناد حساس در سفارت.

پایگاه خبری آکسیوس نیز ساعتی پیش در گزارشی نوشت که دستیاران ارشد رئیس‌جمهور آمریکا به شکلی فزاینده این احتمال را می‌دهند که ایالات متحده بعد از تاریخ ۳۱ اوت (نهم شهریور)، تاریخی که بایدن قول داده خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تکمیل شود، حضور دیپلماتیک دائم در این کشور نداشته باشد که تغییری بزرگ حتی در مقایسه با چند هفته قبل است.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان حضور نظامی و اشغالگری آنها در این کشور ادامه داشته است. بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف در دولت ترامپ، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

علیرغم پیشروی سریع طالبان در افغانستان و تصرف مرکز ولایات یکی پس از دیگری، جو بایدن تاکید دارد که تصمیمش درباره خروج نظامیان آمریکایی جای بحث ندارد و گفته به رغم عملکرد نظامی ضعیف نیروهای افغانستانی او از تصمیم برای پایان دادن به حضور نظامی ۲۰ ساله در افغانستان پشیمان نیست و با توجه به پیش‌روی‌های طالبان قصد تجدیدنظر در برنامه خروج ندارد.

«اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان امروز در یک پیام ویدئویی گفت مشورت‌های گسترده در داخل دولت با بزرگان و رهبران سیاسی، نمایندگان اقشار مختلف مردم افغانستان و همکاران بین‌المللی افغانستان درباره تحولات این کشور جریان دارد.

پربیننده ترین خبرها