گزارش سی ان ان از وقایع افغانستان و ضربه مهلک به تصویر آمریکا در جهان

گزارش سی ان ان از وقایع افغانستان و ضربه مهلک به تصویر آمریکا در جهان
دوشنبه 25 مرداد 1400 - 12:20

شبکه خبری سی ان ان در بحبوحه تصرف کابل توسط طالبان با انتشار گزارشی خاطرنشان کرد: اوضاع کنونی در افغانستان بار دیگر به تصویر آمریکا در جهان ضربه مهلکی وارد کرد و تردیدهایی را درباره جایگاه واشنگتن نزد هم پیمانانش برانگیخت.

العالم ـ آمریکا

شبکه خبری آمریکایی سی ان ان گزارش داد: چالش بایدن اکنون باید این باشد که از روایت ها درباره شکست دولتش جلوگیری کند. رئیس جمهوری همین حالا هم به دلیل این که بسیاری از محافظه کاران از دریافت واکسیناسیون مجانی و نجات بخش خودداری کرده اند، با شیوع دوباره همه گیری در کشورش مواجه است. به رغم پیروزی بایدن در بودجه زیرساخت ها و اشتغال زایی، جمهوریخواهان به افزایش تورم و تعداد فزاینده مهاجران بدون مدرک در مرزهای اشاره و آن را بحرانی در دوران ریاست جمهوری بایدن قلمداد می کنند.

با این همه، با توجه به تردید مردم آمریکا درباره هزینه و تبعات جنگ های بعد از یازده سپتامبر، قضاوت درباره بحران کنونی و تاثیر آن بر دولت بایدن زودهنگام است.

اما در سطح بین المللی، خروج افتضاح آمریکا از افغانستان تردیدهایی را درباره پایداری و استقامت واشنگتن به عنوان یک متحد ایجاد کرده است.

اولین بحران سیاست خارجی بایدن به دنبال دوران ریاست جمهوری بی ثبات کننده دونالد ترامپ رئیس جمهور سلف وی، خروج نیروهایش از افغانستان بوده است. بایدن اوایل تابستان در اولین سفر به اروپا اعلام کرد «آمریکا دوباره به جایگاه اصلی خود باز گشته است».

سی ان ان خاطرنشان کرد: مواضع دولت بایدن در حمایت از دموکراسی در خارج از مرزهای این کشور با تصمیم وی برای ترک دولت دموکراتیک شکننده در افغانستان تضعیف خواهد شد.

با پیشروی طالبان در افغانستان که کنترل قسمت زیادی از این کشور آسیای مرکزی را به دست گرفته، تحلیلگران بسیاری مداخلات پرهزینه و سهمگین واشنگتن را در این کشور یک شکست بزرگ توصیف می کنند.

تارنمای آمریکایی هیل در این زمینه نوشت: سقوط افغانستان در پی خروج آمریکا فاجعه ای است که می تواند عواقب تلخی برای اعتبار واشنگتن در صحنه جهانی به ویژه در مقابل روسیه و چین داشته باشد.

به گزارش ایرنا، بایدن به تازگی از استقرار پنج هزار نیروی نظامی در افغانستان برای تسهیل خروج اتباع آمریکایی از این کشور خبر داده است. واشنگتن پیش از این اعلام کرده بود سه هزار نیروی نظامی برای خروج کارکنان سفارت خود از کابل همزمان با پیشروی طالبان در افغانستان اعزام کرده است.

هرچند رسانه های غربی نوشته اند که این نیروها برای خروج امن دیپلمات ها و شهروندان خارجی اعزام شده اند اما برخی از منابع گفته اند که این نیروها برای تامین امنیت پروازها و انتقال قدرت در افغانستان به کابل آمده اند.

تازه ترین خبرها از فرودگاه کابل نیز حاکی است که همزمان با هجوم مردم کابل به فرودگاه نیروهای آمریکایی به سمت مردم تیراندازی کردند.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که پس از سقوط کابل به دست طالبان، مردم افغانستان برای خروج از این کشور به فرودگاه بین المللی حامد کرزی حمله کردند.

پربیننده ترین خبرها