رئیس جمهور لبنان: استعفا نخواهم کرد؛ کابینه جدید تشکیل می‌شود

رئیس جمهور لبنان: استعفا نخواهم کرد؛ کابینه جدید تشکیل می‌شود
دوشنبه 25 مرداد 1400 - 18:24

رئیس جمهور لبنان با اشاره به تشکیل قریب‌الوقوع کابینه در این کشور گفت که به هیچ عنوان از منصب خود کناره‌گیری نخواهد کرد.

العالم - لبنان

میشل عون رئیس جمهور لبنان ابراز امیدواری کرد که کابینه این کشور طی چند روز آینده تشکیل شود.

عون با اشاره به «تلاش برخی برای جلوگیری از تشکیل کابینه»، گفت: «با وجود اینکه اختیارات رئیس جمهور کاهش یافت، ولی در تشکیل کابینه با مأمور تشکیل، شریک است».

وی ادامه داد: «با وجود همه دشواری‌ها، سیاه‌نمایی‌ها و شایعات، مبارزه ما برای بازسازی این کشور همچنان ادامه دارد».

رئیس جمهور لبنان با بیان اینکه استعفا نخواهد کرد و تا پایان، به وظایف خود عمل خواهد کرد، گفت که هیچ کس نمی‌تواند او را از منصبش برکنار کند.

پایگاه خبری النشره به نقل از عون گزارش داد، از زمان آغاز دوران مسئولیت خود، تلاش شده است که از طریق قوانین الزامی و استخراج نفت، پاکسازی لبنان از وجود تروریست‌ها و افزایش گردشگری دستاوردهایی حاصل شود.

وی خاطر نشان کرد، فساد معلول ذهنیت مافیایی است، ولی قصد بر این است که مبارزه با فساد ادامه یابد و «آنچه در این زمینه آغاز کرده‌ام، دامه خواهم داد».

لبنان در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) صحنه انفجاری مهیب در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی-اقتصادی-اجتماعی کرد.

به دنبال این انفجار و تشدید بحران سیاسی در این کشور «حسان دیاب»‌ نخست‌وزیر پیشین این کشور استعفا کرد و «مصطفی ادیب» با رأی پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه انتخاب شد.

دیاب هم بعد از گذشت چند هفته انصراف خود را اعلام کرد تا «سعد الحریری»‌ نخست‌وزیر اسبق لبنان مأمور تشکیل کابینه شود.الحریری هم چند هفته پیش انصراف خودش را از این مأموریت اعلام کرد و اکنون میقاتی مأمور این امر شده است.

ناظران می‌گویند که گره باقی مانده در مسیر تشکیل دولت لبنان کرسی دو وزارت دادگستری و وزارت کشور لبنان است. عون اصرار دارد این دو کرسی سهمیه مسیحیان باشد تا وزرایش مشخص شوند اما نجیب میقاتی مأمور تشکیل کابینه نیز بر دو کرسی مذکور اصرار دارد.

پربیننده ترین خبرها