مسکو: روسیه و ایران در وضعیت آتی افغانستان تاثیرگذار هستند

مسکو: روسیه و ایران در وضعیت آتی افغانستان تاثیرگذار هستند
دوشنبه 25 مرداد 1400 - 17:47

ضمیر کابولوف مدیر بخش آسیایی وزارت امور خارجه روسیه گفت که این کشور به همراه ایران،چین، پاکستان و امریکا از هم اکنون کشورهایی هستند که می توانند در تحولات آتی افغانستان تاثیرگذار باشند تا این کشور در هرج و مرج فرو نرود.

العالم ـ اروپا

کابولوف در شبکه تلویزونی روسیه ۲۴ تصریح کرد: جنبشی که قدرت را در افغانستان به دست گرفت باید با موقعیت کشورهایی مانند روسیه، ایالات متحده، چین، پاکستان و ایران که در تنظیم وضعیت این کشور دخیل هستند حساب باز کند. او توضیح داد که این قدرتها هستند که به این کشور کمک می کنند تا در هرج و مرج فرو نرود.

مذاکره با طالبان راحت تر از دولت است

کابولوف همچنین گفت: که مذاکره با طالبان (سازمانی که در روسیه ممنوع است) راحت تر از دولت رسمی این کشور است.

این دیپلمات می گوید: "اگر مذاکره پذیری همکاران و شرکا را مقایسه کنیم، طالبان به نظر من بسیار راحت تر از دولت دست نشانده کابل قابل مذاکره بود.

مسکو طرح «ب» را به اجرا می گذارد

کابلوف در برنامه اکو مسکو نیز از طرح «ب» روسیه برای افغانستان خبر داد.

وی تصریح کرد: روسیه در حال حاضر بر اساس برنامه «آ» کار می کند، اما در شرایط پیش بینی نشده برنامه «ب» وجود دارد و آن را به اجرا می گذارند. کابلوف جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

به گزارش ایرنا، نیروهای طالبان روز گذشته (یکشنبه) کابل پایتخت افغانستان را در کنترل خود در آوردند. کامل افغانستان به دست این گروه افتاده است.

با فرار محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان و تصرف کامل این کشور از سوی طالبان بسیاری از مردم برای فرار به فرودگاه هجوم آوردند، تا سوار هواپیماهای آمریکایی شوند و نظامیان آمریکا نیز برای جلوگیری از هجوم مردم، به سوی آن تیراندازی کردند.

پربیننده ترین خبرها