سقوط سریع پایتخت افغانستان و حوادث فرودگاه کابل... دلایل و پیامدها

سقوط سریع پایتخت افغانستان و حوادث فرودگاه کابل... دلایل و پیامدها
سه شنبه 26 مرداد 1400 - 18:58

پروازهای نظامی فرودگاه کابل پایتخت افغانستان برای انتقال دیپلمات ها و غیرنظامیان پس از یک روز توقف به دلیل  هرج و مرج در فرودگاه، از سر گرفته شد.

العالم نظرکده

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز با دفاع از عقب نشینی نیروهایش از افغانستان گفت: هدف کشورش هیچگاه ایجاد دولت در افغانستان نبوده است. وی اعتراف کرد: دولت افغانستان بسیار سریعتر از پیش بینی های آمریکا سقوط کرد.

برخی تحلیلگران سیاسی نیز معتقدندحوادث دیروز فرودگاه کابل، تصویری تاریخی بوده که هر چند دهه با عقب نشینی آمریکا تکرار می شود تصویری که بیانگر واقعیت سیاست های امریکا و نوع روابط این کشور با نمایندگان و طرفدارانش است چیزی شبیه به سیاست های شرکتها در پرداخت دستمزد به کارمندانی که دیگر نیازی به آنان ندارند.

تحلیلگران معتقدند اعتماد بسیاری از کشورهای جهان و نه فقط منطقه ما، از نظر تاریخی اعتمادی موقت است که بر اساس شرایط، تمایلات و منافع امریکا با شکست و تغییراتی روبرو می شود.

آنان افزودند: حوادث افغانستان بسیار تاسف انگیز است و موافقت بخشی از شهروندان با باقی ماندن نیروهای امریکایی برای 20 سال دیگر درکشورشان و پذیرفتن این اشغالگری؛ مهم ترین مشکل نه تنها در افغانستان بلکه در همه کشورهایی است که در معرض اشغالگری هستند.

برخی دیگر از تحلیلگران افزودند حوادث فرودگاه کابل پایانی بسیار خفت بار برای همکاران امریکا و اشغالگران است و سرعت تغییرات و حوادث نظامی افغانستان و به ویژه کابل همه را غافلگیر کرد و تنها راه فرا روی همکاران امریکا، پناه بردن به فرودگاه و چسبیدن به هواپیماهای امریکایی بود.

برخی کارشناسان نیز معتقدند مرحله ای جدید مبتنی بر حکومت داری طالبان و تشکیل امارت اسلامی آنگونه که توصیف کردند، در افغانستان آغاز شده که مرحله بسیار حساسی است و از آن جایی که طالبان مدعی تغییر و تشکیل دولت مشارکت ملی و احترام گذاردن به حقوق اقلیت ها، زنان و حقوق بشر است، این امر مستلزم آن است که طالبان صداقت خود را اثبات کند زیرا این مرحله آغاز جدیدی برای تاریخی جدید در افغانستان است.

ناظران معتقدند افراد مسلح طالبان هنگام ورود به شهرها و مناطق، آنگونه که انتظار می رفت جنایت هایی مرتکب نشدند فقط هنگام تسلط بر شهر غزنه، 40 یا 50 نفر را کشتند اما در مناطق دیگر جنایت و کشتاری به راه نینداختند. این مسائل نشان می دهد رهبران طالبان به پختگی سیاسی رسیده اند و با طالبان سال 2002 تفاوت دارند. دیروز نیز خبری درباره اجازه داشتن دختران برای ادامه تحصیل در مدارس و دانشگاهها به گوش رسید که تا الان خبر خوبی است.

برخی کارشناسان روابط بین الملل معتقدند حوادث فرودگاه کابل نیز عبرتهای زیادی درباره عملکرد ساختار سیاسی آمریکا با نمایندگانش دارد.

این کارشناسان معتقدند دنیا در قبال مساله افغانستان به چند گروه تقسیم شده که عبارتند از گروهی در امریکا، گروهی در بریتانیا، گروهی در افغانستان، گروهی شامل طالبان، پنجم توافق طالبان و امریکا در فوریه 2020 و ششم نقش مالی، رسانه ای و سیاسی قطر.

کارشناسان افزودند:وقایع اخیر افغانستان نمایشنامه ای است که از مدتها پیش نوشته شده اما نوشتن آن یک چیز و اجرایی شدن آن چیز دیگری است. این رسوایی و شکست پرسرو صدای آمریکاست. شاید زمام امور فرودگاه از کنترل خارج شده یا امریکا خواسته با حوادث فرودگاه، پیام هایی را ارسال کند.

پربیننده ترین خبرها