«تاکایف»: کره جنوبی شریک استراتژیک قزاقستان محسوب می‌شود

«تاکایف»: کره جنوبی شریک استراتژیک قزاقستان محسوب می‌شود
چهارشنبه 27 مرداد 1400 - 16:00

رئیس جمهور قزاقستان که در راس یک هیات از مقامات عالی رتبه این کشور به «سئول» سفر کرده است از کره جنوبی به عنوان شریک استراتژیک این کشور نام برد.

العالم-اسیا

«قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان که در سفر رسمی وارد کره جنوبی شده با «مون جه-این» رئیس جمهور این کشور ملاقات کرد.

در جریان مذاکرات که با حضور هیات‌های دو کشور برگزار شد، چشم انداز توسعه بیشتر مشارکت استراتژیک قزاقستان و کره به طور مفصل بررسی و تقویت روابط تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، فرهنگی و بشردوستانه مورد توجه ویژه طرفین قرار گرفت.

سران دو کشور همچنین مسائل مهم دستور کار جهانی و منطقه‌ای، همکاری در چارچوب ساختارهای بین المللی را بررسی کردند.

تاکایف در بخشی از سخنان خود کره جنوبی را یکی از مهم‌ ترین شرکای استراتژیک کشورش در آسیا عنوان کرد و سرمایه گذاری این کشور در اقتصاد قزاقستان در 15 سال اخیر را بیش از 6 میلیارد دلار خواند.

بنابر سخنان وی، در حال حاضر در خاک قزاقستان 550 شرکت با سرمایه گذاری کره فعالیت می‌کنند.

تاکایف همچنین خاطرنشان کرد که بین دو کشور یک پایگاه نهادی محکمی ایجاد و کمیسیون بین دولتی و شورای تجاری فعالیت می‌کنند.

وی در بخشی از این دیدار از طرف کره‌ای برای ارائه کمک در مبارزه با بیماری همه گیر کرونا تشکر و همتای کره‌ای خود را در مورد واکسن قزاقی «قزواک» مطلع کرد.

تاکایف در ادامه در مورد دورنمای روابط بین دولتی علاقه مندی خود برای مطالعه تجربه کره جنوبی در توسعه فن‌آوری‌های بالا و بخش بهداشت، ابراز داشت.

رئیس جمهور کره جنوبی به نوبه خود نقش قزاقستان در روندهای منطقه‌ای و بین المللی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: پس از به دست آوردن استقلال، «نورسلطان»، به لطف سیاست خارجی باز و همکاری با سایر کشورها به پویاترین کشور در حال توسعه آسیای مرکزی تبدیل شده است.

وی در ادامه قزاقستان را اولین شریک تجاری و سرمایه گذاری کره در آسیای مرکزی عنوان کرد و افزود: حتی در شرایط همه گیری کرونا ما همچنان ارتباط نزدیک خود را از طریق ارتباط از راه دور در تمام سطوح حفظ کردیم.

رئیس جمهور کره جنوبی در ادامه قزاقستان را شریک مهم کشورش در استراتژی سیاست جدید شمالی کره خواند و گفت: پتانسیل توسعه همکاری بین دو کشور هنوز به اتمام نرسیده است.

در پایان این مذاکرات در حضور سران دو کشور اسناد زیر به امضا رسیدند که بیانیه مشترک قزاقستان و کره (به طور شفاهی تصویب شد)، تفاهم نامه در زمینه بایگانی بین وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان و وزارت کشور و امنیت کره، تفاهم نامه بین وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان و وزارت تجارت، صنایع و انرژی کره، تفاهم نامه در زمینه مدیریت منابع آبی بین وزارت محیط زیست، زمین شناسی و منابع طبیعی قزاقستان و وزارت محیط زیست کره، تفاهم نامه بین استانداری منطقه «قیزیل اوردا» قزاقستان و آژانس جانبازان و میهن پرستان کره جنوبی، تفاهم نامه همکاری بین شرکت «سامروک قازینه» و انجمن تجارت بین المللی کره از آن جمله هستند.

علاوه بر این، سران دو کشور با هدف تشدید روابط دوجانبه در مورد افتتاح و راه اندازی سرکنسولگری قزاقستان در شهر «بوسان»، یکی از مهم‌ ترین و بزرگترین شهرهای کشور کره جنوبی تصمیم گیری کردند.

گفتنی است که حجم تجارت متقابل قزاقستان و کره جنوبی در سال گذشته میلادی 5.9 میلیارد دلار را تشکیل داده بود و سران دو کشور در مذاکرات امروز خود افزایش چشمگیر این شاخص را از جمله اهداف خود عنوان کردند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها