کربلا در تاسوعای سالار شهیدان (ع)

کربلا در تاسوعای سالار شهیدان (ع)
چهارشنبه 27 مرداد 1400 - 16:22

در تاسوعای حسینی، در کربلای معلا و بین حرمین حسینی و عباسی، جمعیت سوگوار با بانگ یا «حسین (ع)» و «یا عباس (ع)» چون رودی خروشان، به سوی دریای معرفت شتافته اند.

العالم ـ عراق

با وجود ازدحام و فشار جمعیت در کربلا، آرامش امنیتی بر همه جا مستولی است و این را از هیجان عاشقانه موکب داران که مشغول پذیرایی از زائران هستند و حرکت زنجیروار هیات های مذهبی می توان احساس کرد که یکی پس از دیگری از باب قبله به حرم حسینی ورود کرده و با طی طریق در بین الحرمین وارد حرم ابوالفضل عباس (ع) می شوند.

بعد از دوسال فراق در نتیجه همه گیری کرونا، بار دیگر وصال در تاسوعای حسینی بین زائران ایرانی و حرم مولای عشق و جاندادگی، هم تحقق یافته است.

محشری است امروز در کربلا، گرچه زائران ایرانی انگشت شمار هستند اما آوای نوحه های ایرانی و «حسین (ع) جان!» گویان قند زبانان فارسی در میان عزادارای های خوش آهنگ عرب زبانان عراق در آمیخته و آسمان بین الحرمین یک صدا را فرا گرفته است؛ «یا حسین (ع)»

تاسوعا بعد از این دوسال فراق، امسال شورانگیز شده است و کوچه و خیابان های کربلا هر طرف دیگی بر آتش، می جوشد و جایی دیگر، عده ای در حال توزیع نذری هستند.

سر سلسله هیات های زنجیر و سینه زنی عزاداران در حال خروج از حرم علمدار و دنباله آن در آن سوی بین الحرمین در حال ورود به حرم اباعبدالله الحسین هستند.

پروتکل های بهداشتی را بسیاری از زائران با پوشیدن ماسک، رعایت کرده اند، اما جاذبه حسینی، زائران را شانه به شانه هم چسبانده و تنها در خارج از محدوده حرم های مبارک و بین الحرمین، این شانه ها از هم گسیخته می شوند.

مقامات ارشد امنیتی و نظامی مانند وزیر کشور و رییس ستاد ارتش، شخصا در دو روز گذشته بر روند طرح امنیتی ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی در کربلا نظارت کرده اند.

«عثمان الغانمی» وزیر کشور و «عبدالامیر رشیدیار الله» رییس ستاد ارتش عراق دوشنبه گذشته در استانداری کربلا در دیدار با استاندار و مسوولین امنیتی و نظامی، روند طرح ویژه تاسوعا و عاشورا را بررسی کردند.

در مقر فرماندهی عملیات امنیتی کربلا، نشست ویژه ای با فرمانده عملیات برگزار کردند و معاون رییس ستاد ارتش، فرمانده نیروی زمینی ارتش، فرمانده بالگردهای ارتش، مدیر اطلاعات ارتش، ، دبیر عملیات در ستاد ارتش، فرمانده عملیات «فرات میانی» در سازمان الحشد الشعبی و دیگر فرماندهان امنیتی کربلا حضور داشتند.

امسال هم همانند سال گذشته نیروهای الحشد الشعبی یکی از نیروهای مسلح مهم عراقی هستند که نقش ویژه ای در تامین امنیت مراسم دهه اول محرم بر عهده دارند.

فرمانده پلیس کربلا نیز اعلام کرده است که طرح ویژه امنیتی تاسوعا و عاشورای حسینی به صورت روانی در حال اجرا است.

مقام های عراقی اعلام کرده اند که بیش از یک هزار و ۶۰۰ دوربین امنیتی به کمک چشم های حافظان امنیت مراسم تاسوعا و عاشورا در کربلا آمده اند.

تاسوعا نبض ظهر عاشورا است که مصادف با فردا، پنجشنبه درعراق خواهد بود و از تاسوعای امروز می توان احساس کرد که فردای عاشورا، کربلا، قیامت است.

تولیت های مقدس حسینی و عباسی به منظور استقبال از جمعیت زائران به ویژه در مراسم موسوم به «رکضه طویریج»، درهای حرم های مطهر را توسعه داده اند تا امکان ورود تعداد بیشتری از زائران در ظهر عاشورا وجود داشته باشد.

گزارش های رسانه های مختلف عراق حاکی است که امسال سازماندهی و حرکت زائران و کاروان در مقایسه با سنوات گذشته روان تر است و استقرار موکب ها نیز ضابطه مند تر از گذشته شده تا در مسیر حرکت زائران و هیات های عزاداری اختلالی ایجاد نکنند.

طبق اعلام تولیت مقدس حسینی بالغ بر یکهزار موکب در کربلا مسوولیت پذیرایی و استقبال از عزاداران و زائران حسینی را برعهده دارند.

مدیریت استان کربلا نیز همزمان با هماهنگی با تولیت های حسینی و عباسی و دستگاه های امنیتی و خدماتی و بهداشتی، طرح ویژه امنیتی، خدماتی و نظافتی را در شهر به اجرا گذاشته است.

وزارت بهداشت عراق نیز از اجرای طرح پشتیبانی بهداشتی در کربلا به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داده است.

«فاضل عکله الربیعی» مدیر بخش عمل و فوریت های پزشکی با انتشار بیانیه ای گفته است که این وزارتخانه به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی، طرح ویژه بهداشتی برای ارائه بهترین خدمات پیشگیری، پزشکی و درمانی و پوشش راه های منتهی به کربلا با تیم های بهداشتی تدارک دیده است.

وی این طرح ویژه را شامل ایجاد اتاق عملیات و هماهنگی با وزارتخانه های دفاع و کشور برای تبادلات اطلاعات و تسهیل حرکت تیم های بهداشتی و پزشکی و خودروهای فوریت های پزشکی برای جابجایی سریع موارد فوریتی در حین مراسم عنوان کرده است.

این مسوول بهداشتی عراق از هیات های عزادار، موکب داران و عموم عزاداران حسینی خواسته است که به توصیه های بهداشتی در خصوص مسمومیت غذایی یا بیماری های واگیر و ایمنی سازی در برابر ویروس کرونا اهتمام ویژه داشته باشند.

به گزارش ایرنا، کربلا و نجف اشرف، امروز را به مناسبت تاسوعا حسینی، تعطیل و دولت عراق نیز فردا (پنجشنبه) را به مناسبت عاشورای حسینی در سراسر کشور تعطیلی رسمی اعلام کرده است.

پربیننده ترین خبرها