طالبان: مذاکرات برای تشکیل یک دولت فراگیر ادامه دارد

طالبان: مذاکرات برای تشکیل یک دولت فراگیر ادامه دارد
جمعه 29 مرداد 1400 - 19:50

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت مذاکرات برای تشکیل یک دولت فراگیر که همه افغان ها را شامل شود؛ ادامه دارد

العالم - جهان اسلام

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت مذاکرات برای تشکیل یک دولت فراگیر که همه افغان ها را شامل شود؛ ادامه دارد.

شاهین در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی چین گفت همه افغان ها در چارچوب یک حکومت اسلامی جدید در نظر گرفته می شوند.

او گفت "مذاکرات ادامه دارد و حقوق همه افغان ها در نظر گرفته می شود و برخی از شخصیت ها را انتخاب می کنیم که حضورشان در دولت آینده مناسب است. این چارچوب کلی خواهد بود. هنگامی که آن ها انتخاب می شوند، به همه اعلام خواهد شد."

شاهین تاکید کرد نخست باید یک دولت فراگیر افغان تشکیل شود.

او گفت "در حال حاضر، خلاء قدرت وجود دارد. هیچ زمانی برای برگزاری انتخابات وجود ندارد. هیچ قانون اساسی وجود ندارد. پیش نویس یک قانون اساسی جدید تهیه و سپس تصویب خواهد شد. این بدان معناست که کارهای زیادی داریم که باید انجام شود؛ اما اکنون باید یک دولت فراگیر در افغانستان تشکیل شود. البته از طریق گفت و گو با شخصیت ها و سیاستمداران افغان."

سخنگوی طالبان در پاسخ به ابراز نگرانی‌ها درباره این که افغانستان به پناهگاهی امن برای دیگران (تروریست ها) تبدیل خواهد شد، گفت این نگرانی‌ها واقعی نیست. ما متعهدیم که اجازه ندهیم کسی از خاک افغانستان حمله علیه کشور دیگری استفاده کند.

شاهین در ادامه گفت اگر فردی نگران است می‌تواند تروریست ها را به ما نشان دهد و آنگاه ما وارد عمل خواهیم شد. در غیر این صورت بدون ارائه هیچ مدرکی و فقط ابراز نگرانی کردن بی معناست و نشان می دهد آن‌ها درباره واقعیت صحبت نمی‌کنند و بلکه تنها درباره نگرانی ها، ترس‌ها و دلواپسی‌هایی صحبت می‌کنند که در درون خود حس می‌کنند و این نگرانی‌ها در واقعیت، وجود ندارند.

شاهین تصریح کرد درباره توافق دوحه خواهم گفت ما متعهدیم که نه تنها اجازه ندهیم کسی از خاک افغانستان علیه کشور‌های همسایه استفاده کند، بلکه به هیچ گروه یا فردی اجازه نخواهیم داد علیه هیچ کشوری در دنیا از خاک افغانستان استفاده کند. به همه کشور‌ها تضمین می‌دهیم و آن‌ها باید به تعهدات ما اعتماد کنند و ما این را در عمل نشان خواهیم داد.

خبرگزاری صداوسیما

پربیننده ترین خبرها