پوتین: داعش در افغانستان، هنوز تهدیدی جدی است

پوتین: داعش در افغانستان، هنوز تهدیدی جدی است
دوشنبه 1 شهريور 1400 - 17:46

سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید، رئیس‌جمهور روسیه ضمن ابراز نگرانی عمیق درباره تهدیدهای امنیتی بالقوه افغانستان، تداوم وجود تروریست‌های داعشی در این کشور را روندی بسیار خطرناک می‌داند.

العالم - اروپا

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه، امروز (دوشنبه) گفت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور از تحولات در افغانستان نگران است.

پسکوف طی نشست خبری روزانه در کرملین، به نقل قول از سخنرانی پوتین در نشست «سازمان پیمان امنیت جمعی» پرداخت: «پوتین بر ضرورت جلوگیری از نفوذ تفکرات افراط‌گرایانه از افغانستان به کشورهای این سازمان و ممانعت از جذب شبه‌نظامی تاکید کرد».

به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی»، وی با بیان اینکه هیچ طرفی در وقایع افغانستان دخالت نخواهد کرد، گفت: «سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی نیاز به هماهنگی تلاش‌های سازمان ملل، شورای امنیت و گروه بیست در مورد وضعیت افغانستان را ضروری می‌دانند».

سخنگوی کرملین با بیان اینکه سران کشورهای عضو این سازمان وجود مواضع قوی گروه تروریستی داعش در افغانستان را یک روند بسیار خطرناک می‌دانند، اظهار داشت: «پوتین در جریان این نشست، از وقایع افغانستان و تهدیدهای احتمالی شدیداً ابراز نگرانی کرد».

به نوشته ریانووستی، رئیس‌جمهور روسیه طی سخنرانی در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی تصریح کرد: «روسیه قصد دخالت در رویدادهای افغانستان را ندارد زیرا این امر می‌تواند منجر به جنگ داخلی شود... داعش در افغانستان هنوز تهدیدی جدی است».

پوتین پیش از این نیز از پیشنهاد غرب در خصوص اسکان پناهجویان افغان در کشورهای آسیای مرکزی قبل از دریافت روادید ایالات متحده و اروپا انتقاد کرده و گفته بود: «پناهجویان وارد هریک از این کشورها شوند. چطور بفهمیم این پناهجویان چه کسانی هستند و چه کسی بین آن‌ها است؟ این چه رویکرد مضحکی برای حل این موضوع است!»

از سوی دیگر، در حالی که کشورهای غربی سعی در ایجاد هراس عمومی و تبلیغات منفی علیه گروه طالبان دارد اما «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید مسکو نشانه‌های مثبت و دلگرم‌کننده‌ای از طالبان می‌بیند.

پربیننده ترین خبرها