اعلام مخالفت روسیه با استقرار نظامیان آمریکایی در آسیای میانه

اعلام مخالفت روسیه با استقرار نظامیان آمریکایی در آسیای میانه
سه شنبه 2 شهريور 1400 - 20:37

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو نمی خواهد نظامیان آمریکایی را در کشورهای آسیای میانه تا جنوب مرز روسیه ببیند.

العالم - اروپا

سرگئی لاوروف گفت: نخست آنکه، روسیه توافقی با این کشورها امضا کرده که همه اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی را ملزم می کند با استقرار نظامیان خارجی در قلمروی یک کشور عضو موافقت کنند.

وی افزود: دوم آنکه، با استقرار نظامیان آمریکایی که هدف اعلام شده شان قرار دادن افغانستان در معرض دید و بمباران این کشور در صورت لزوم است، این کشورها بی درنگ خود را هدف حملات قرار می دهند.

وزیر امور خارجه روسیه ابراز تردید کرد که هیچ یک از کشورهای این منطقه واقعا خواستار هدف قرار گرفتن باشند تنها به صرف اینکه به برآوردن طرح های ابتکاری آمریکا کمک کرده باشند.

لاوروف قبلا گفته بود هیچ یک از کشورهای آسیای میانه علاقه ای به این مساله نشان ندادند زمانی که این ایده در رسانه ها منتشر شد.

وی درعین حال تاکید کرد که روسیه، آمریکا، چین و دیگر قدرت های جهانی هنوز خواستار برقراری صلح و ثبات در افغانستان هستند.

وی افزود که مسکو آماده شرکت در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای تبادل نقطه نظرات درمورد اوضاع در افغانستان است و این ایده را با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در میان گذاشته است.

وزیر امور خارجه روسیه به گزارش هفته گذشته روزنامه وال استریت ژورنال اشاره کرد. در گزارش این روزنامه ادعا شده که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در دیدار ماه ژوئن (خرداد) با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با ایده استقرار نظامیان آمریکایی در آسیای مرکزی مخالفت کرده است.

واشنگتن هنوز به طور رسمی از برنامه خود برای استقرار نیرو در آسیای مرکزی خبری نداده و درعوض بر خروج نظامیانش و غیرنظامیان از افغانستان و مذاکره با طالبان برای تمدید ضرب الاجل تعیین شده ۳۱ اوت (۹ شهریور) برای انجام این کار متمرکز شده است.

دولت های کشورهای آسیانه میانه پیشتر ایده استقرار نظامیان آمریکا در یکی از کشورهای همجوار پس از خروج از افغانستان را رد کرده اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها