بایدن:پایان ماموریت تا ۳۱ اوت در افغانستان به همکاری طالبان بستگی دارد

بایدن:پایان ماموریت تا ۳۱ اوت در افغانستان به همکاری طالبان بستگی دارد
چهارشنبه 3 شهريور 1400 - 01:39

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در نشست مجازی سران گروه هفت اظهار داشت که پایان ماموریت نیروهای خارجی در افغانستان تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) به همکاری طالبان بستگی دارد.

العالم-آمریکا

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید با انتشار بیانیه ای این مطلب را به نقل از بایدن در نشست مجازی سران گروه هفت اعلام کرد.
بر اساس این بیانیه، رئیس جمهوری آمریکا در این نشست اظهار داشت ماموریت ما در کابل بر اساس دستیابی به اهدافمان پایان خواهد یافت.
بایدن اظهار داشت که واشنگتن به سرعت در حال پایان دادن به ماموریت خود در افغانستان تا تاریخ ۳۱ اوت (۹ شهریور) است.
وی تصریح کرد با توجه به تهدیدات داعش، هر روز عملیات در افغانستان، خطر علیه نیروهای خارجی را افزایش می‌دهد و پایان ماموریت تا ۳۱ اوت به ادامه همکاری طالبان از جمله دسترسی به فرودگاه برای کسانی که خواستار خار ج شدن هستند، بستگی دارد.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین از پنتاگون و وزارت امور خارجه خواسته است درصورت لزوم برنامه های احتمالی را تغییر دهند.

جان کربی سخنگوی پنتاگون اظهار داشت: هیچ تغییری در جدول زمانی ماموریت ما وجود ندارد. معتقدیم می توانیم این کار را تا پایان ماه (۳۱ اوت) انجام دهیم.

این مقام پنتاگون روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری افزود هیچ عملیات اضافی در خارج از فرودگاه کابل انجام نمی شود ، به تسهیل عبور ایمن آمریکایی ها و همکاران افغانستانی ادامه می دهیم.
وی تصریح کرد:هزاران آمریکایی از افغانستان خارج شده و متعهد شده ایم هر آمریکایی را که مایل به ترک این کشور است، تخلیه کنیم.
سخنگوی پنتاگون تعیین تعداد آمریکایی ها در افغانستان را دشوار دانست و اظهار داشت ماموریت ما این است که راهی امن را برای دسترسی آمریکایی ها به فرودگاه کابل و اطمینان از خروج آنها فراهم کنیم.
وی ادامه داد که لازمه پایان ماموریت ما در افغانستان هماهنگی با طالبان است. کاری که اکنون انجام می دهیم و هماهنگی روزانه باید ادامه یابد.
این مقام پنتاگون در عین حال گفت که ممکن است به پایگاههای بیشتری برای اسکان مهاجران از افغانستان نیاز داشته باشیم.

درحالیکه تنها ۷ روز به پایان ضرب الاجل عملیات خروج آمریکا از افغانستان باقی مانده، خبرگزاری رویترز روز سه شنبه به نقل از مقام آمریکایی گزارش داد که واشنگتن از طالبان خواسته همکاری جهت پایان خروج از کابل تا ۳۱ اوت (۹ شهریور) را افزایش دهد.
یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که بایدن در مشورت با تیم امنیت ملی خود تصمیم گرفته تا به ضرب الاجل معین برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان متعهد باشد.

این مقام آمریکایی اعلام کرد که بایدن با توجه به خطرات امنیتی ماندن طولانی مدت در کشور آسیای میانه این تصمیم را گرفت و خواستار برنامه‌های احتمالی شده تا در صورت نیاز آمریکا برای ماندن طولانی تر در افغانستان از آنها استفاده کند.
درحالیکه آمریکا ده‌ها هزار نفر را از کشور خارج کرده، وضعیت در افغانستان متغیر است و بسیاری از افغان‌هایی که به جنگ داخلی کمک کردند همچنان منتظر خروج هستند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با تاکید بر مواضع طالبان در این خصوص گفت که این گروه تمدید ضرب الاجل در توافق با آمریکا برای خروج افراد از افغانستان را نمی‌پذیرد.
پیشتر بایدن در یک مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز گفت که واشنگتن متعهد به خارج کردن تمام آمریکایی‌ها از افغانستان است حتی اگر این عملیات بعد از ضرب الاجل مشخص شده در توافق خروج از افغانستان زمان ببرد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها