سرقت نفتی آمریکا و بحران سوخت در سوریه

سرقت نفتی آمریکا و بحران سوخت در سوریه
چهارشنبه 3 شهريور 1400 - 22:59

پرونده نفت سوریه و ابعاد و پیامدهای آن همیشه محل بحث و کشمکش بوده است.

العالم- درگوشی

در حالی‌که مناطق شمال شرقی سوریه، که نفت‌خیز است، با بحران کمبود پالایشگاه مواجه است، مناطق تحت کنترل نظام دمشق به رغم داشتن پالایشگاه، با بحران سوخت دست و پنچه نرم می‌کند.

"قانون قیصر" آمریکا و همچنین تفاهمنامه‌ یک شرکت آمریکایی با کردهای سوریه برای نوسازی میادین نفتی که در سال 2020 امضا شد، مانع از آن شده‌اند که نفت سوریه به دست ملت سوریه برسد.

در همین حال، "نیروهای دموکراتیک سوریه" شروطی را برای حل و فصل این بحران مطرح کردند از جمله اینکه نظام سوریه به اصطلاح "حقوق کردها" را به رسمیت بشناسد و در چنین شرایطی، توزیع ثروت‌های اقتصادی در کشور تضمین خواهد شد.

همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره ورود یگان پیاده‌نظام در روزهای آتی به مناطق شمال شرقی سوریه، نیروهای آمریکایی حضور نظامی‌شان را در این منطقه تقویت می‌کنند.

تحلیلگران سوری می‌گویند، آمریکایی‌ها شهرهای شمال شرقی سوریه از فرات گرفته تا دجله را به دلیل غنی بودن از نظر منابع نفتی، مناطقی استراتژیک قلمداد می‌کنند و لذا اشغال این مناطق را اهرم فشار علیه مسکو و دمشق در هرگونه مذاکره سیاسی برای حل بحران سوریه می‌دانند.

"واسیلی نبنزیا" نماینده دایم روسیه در سازمان ملل تأکید کرد، سوریه به دلیل تحریم‌ها و سرقت مستمر نفتش که آشکارا و با دور زدن دمشق از مناطق نفت‌خیز و تحت حاکمیت آمریکا در شمال شرق این کشور انجام می‌شود، با شرایط اقتصادی دشواری مواجه است.

نبنزیا در همین راستا به تلاش‌های شرم‌آور نظامیان آمریکایی برای توجیه اقدامشان در اشغال مناطق شمال شرق و جنوب شرق سوریه درمقابل دیدگان جهانیان و با وجود قطعنامه 2254 شورای امنیت پرداخت و از آمریکا خواست به جای اینکه به دنبال توجیه‌هایی باشد، تمرکز خود را بر اجرای این قطعنامه بگذارد.

خلاصه آنکه؛ ایالات متحده در حال تقویت نیروهای نظامی خود در سوریه است و همزمان با کردها درباره چاه‌های نفت گفت‌وگو می‌کند و مانع از انتقال نفت به مناطق تحت کنترل نظام سوریه شده است و همین امر، باعث منتظر ماندن سوری‌ها در صف‌های طولانی بنزین شده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها