عراق: خواستار خروج 5 هزار نظامی آمریکایی شدیم

عراق: خواستار خروج 5 هزار نظامی آمریکایی شدیم
جمعه 5 شهريور 1400 - 05:36

وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با روسیا الیوم رابطه با ایران را قوی توصیف کرد و در خصوص وضعیت نظامیان آمریکایی در عراق نیز گفت که بغدادخواهان خروج پنج هزار نظامی آمریکایی از عراق تا پایان سال جاری میلادی شده‌ است.

العالم-عراق

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با یک برنامه شبکه روسیا الیوم درباره موضوع اجلاس بغداد اظهارنظر کرد.

وزیر امور خارجه عراق درباره دعوت نشدن سوریه به اجلاس، تأکید کرد: برادران سوری موضع ما را برای دعوت نکردن دمشق به این نشست برای رفع اختلاف نظرها درک می‌کنند. او افزود: هدف از اجلاس بغداد کاهش تنش در منطقه و کاهش تنش در داخل عراق است.

حسین تصریح کرد: دولت عراق انتظار دارد که سران کشورها، نخست وزیران و وزرای خارجه شنبه آینده در اجلاس بغداد شرکت کنند.

وی گفت: هدف از نشست بغداد کاهش تنش در منطقه است و ما در دستیابی به دیدارهای دوجانبه بین هیئت‌های سعودی و ایرانی نقش داشتیم.

وزیر خارجه عراق افزود: واشنگتن نظیر دیگر کشورهای گروه بیست در سطح سفیر در این نشست حضور خواهد داشت. در درجه اول مشارکت کشورهای همسایه برای ماه اهمیت دارد و همچنین مشتاقانه منتظر مشارکت اتحادیه عرب هستیم.

حسین گفت: الکاظمی به منظور آماده کردن مقدمات اجلاس بغداد سفر خود به مسکو را به تعویق انداخت و این قضیه را به مقامات روسیه توضیح داد.

او مقایسه میان وضعیت نظامیان آمریکایی در عراق با افغانستان را هم اشتباه خواند و گفت: نیروهای آمریکایی در عراق خیلی کم‌تر از تعداد این نیروها افغانستان هستند و اصلا دولت عراق هم قابل مقایسه با دولت افغانستان نیست و حتی نظامیان عراقی هم قابل مقایسه با نظامیان افغانستانی نیستند و گروهی نظیر طالبان هم در عراق نیست.

وی افزود: عراق از تجربه مهمی در مبارزه با گروهک تروریستی و فروپاشیده برخوردار است و کاهش تنش در منطقه منجر به کاهش تنش در عراق می‌شود.

او درباره انتخابات عراق گفت که دلیلی برای به تعویق افتادن انتخابات پارلمانی در عراق وجود دارد و این انتخابات در موعد مقرر برگزار می‌شود و یک اجماع بین المللی برای حمایت سیاسی و مالی از فرآیند انتخابات وجود دارد.

وزیر خارجه عراق روابط کشورش با ایران را نیز قوی خواند و گفت به رغم برخی مشکلات اما این رابطه قوی است.

حسین درباره وضعیت نظامیان آمریکایی در عراق نیز گفت که تعداد این نیروهای قبل از گفت‌‌وگوهای راهبردی بغداد-واشنگتن پنج هزار نیرو بوده و عراق خواهان پایان حضور آنها در این کشور تا پایان سال جاری میلادی شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها