اولین مذاکره دو مقام نظامی آمریکا و چین در دولت بایدن

اولین مذاکره دو مقام نظامی آمریکا و چین در دولت بایدن
شنبه 6 شهريور 1400 - 10:28

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که برای اولین بار در دولت جو بایدن، یک مقام ارشد پنتاگون با مقام ارتش چین در مورد مدیریت خطرات میان دو کشور رایزنی کرد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام آمریکایی خبر مذاکره مقام پنتاگون با مقام ارتش چین را به خبرگزاری رویترز اعلام کرد.

واشنگتن سالهاست که مقابله با چین را در کانون سیاست امنیت ملی خود قرار داده و این در حالی است که دولت بایدن رقابت با پکن را "بزرگترین آزمون ژئوپلتیک قرن حاضر" توصیف کرده است.

براساس اعلام این مقام آمریکایی، "مایکل چیس" معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور چین چند روز پیش با ژنرال "هوانگ جوپینگ" معاون مدیر دفتر همکاری های نظامی بین المللی ارتش آزادی بخش خلق چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

روابط واشنگتن- پکن به طور فزاینده‌ای ماههاست پرتنش شده است بطوریکه این دو غول اقتصادی جهان در یکسری مسائل از جمله موضوع تایوان، مسئله حقوق بشر چین و فعالیت های نظامی پکن در منطقه دریای چین جنوبی اختلافاتی داشته اند.

اما به رغم تنش های دوجانبه و سخنوری های تند علیه یکدیگر، مقامات نظامی آمریکا مدتهاست به دنبال خطوط آزاد ارتباطی با همتایان چینی خود بوده اند تا بتوانند در مورد این اختلافات گفت‌وگو کنند.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در مورد این دیدار گفت: دو طرف بر اهمیت حفظ کانال‌های آزاد ارتباطی میان ارتش دو کشور توافق کردند.

در این میان لوید آستین وزیر دفاع آمریکا از زمان حضورش در این سمت هنوز با همتای چینی خود مذاکره نکرده است.

به گزارش ایرنا، کاملا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز اخیرا اعلام کرده بود که واشنگتن از رقابت استقبال می‌کند و به دنبال مناقشه با پکن نیست اما به ابراز عقیده خود در مورد مسائلی همچون مناقشات دریایی در دریای چین جنوبی ادامه خواهد داد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها