گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و همتای ترکیه‌ای در حاشیه نشست بغداد

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و همتای ترکیه‌ای در حاشیه نشست بغداد
شنبه 6 شهريور 1400 - 18:34

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در حاشیه نشست منطقه‌ای حمایت از بغداد با یکدیگر دیدار کرده و به گفت‌وگو پرداختند.

العالم - ایران / سیاسی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه که برای شرکت در نشست منطقه‌ای حمایت از بغداد در پایتخت جمهوری عراق حضور دارند، بعدازظهر امروز (شنبه) در حاشیه این نشست دیدار و به گفت‌وگو پرداختند.

وزرای خارجه ایران و ترکیه روز پنجشنبه نیز تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند و چاووش اوغلو به امیرعبداللهیان سمت جدیدش را تبریک گفت.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز برای شرکت در این نشست و در اولین سفر خارجی‌اش پس از تصدی به این سمت، در رأس هیأتی وارد بغداد شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در این نشست با بیان این‌که آن چه امروزه بیش از پیش به آن نیازمندیم، «امنیت پایدار منطقه‌ای» با مشارکت کشورهای منطقه است، گفت: امنیت جز از طریق اعتماد متقابل کشورهای منطقه به یکدیگر، تکیه بر توانمندی‌های ملی، تقویت ارتباطات و حسن همجواری و عدم مداخله کشورهای بیگانه محقق نخواهد شد. (اینجا بخوانید)

گفتنی است، «حسین امیرعبداللهیان» پیش از سفر به عراق برای شرکت در نشست بغداد گفت: «ما از هرگونه ابتکار عمل منطقه ای مقامات جمهوری عراق که با مشارکت اهل منطقه باشد، استقبال می‌کنیم. ما معتقدیم لازم بود از سوریه نیز به عنوان همسایه مهم عراق در این اجلاس دعوت به عمل می آمد. البته در خصوص امنیت و‌ توسعه پایدار منطقه با رهبری سوریه در تماس و مشورت هستیم و در مورد اجلاس بغداد و تاکید بر نقش مهم کشورهای منطقه در هرگونه ابتکار منطقه ای با دمشق مشورت مستقیم خواهیم داشت».

به گزارش فارس، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «عبدالله دوم» شاه اردن، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه و نخست وزیر کویت از جمله حاضران در این نشست بودند و به ایراد سخنرانی پرداختند.

پربیننده ترین خبرها