وزیر خارجه عراق خبر داد:

تداوم گفت وگوهای ایران و عربستان و تمایل دو طرف به دستیابی به نتیجه مثبت

تداوم گفت وگوهای ایران و عربستان و تمایل دو طرف به دستیابی به نتیجه مثبت
شنبه 6 شهريور 1400 - 19:52

خبرهای رسیده به نقل از وزیر خارجه عراق، از در جریان بودن مذاکرات ایران و عربستان و تمایل دو طرف به دستیابی به نتایج مثبت حکایت دارد.

العالم ـ عراق

بنابر گزارش رسانه های عربی، فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق گفته که نشست های میان عربستان سعودی و ایران جریان دارد و دو طرف به دستیابی به نتایج مثبت تمایل دارند.

پیش از این ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، 24 مرداد ماه در گفتگو با شبکه العالم در خصوص مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد گفته بود، چندین دور مذاکرات بین هیات جمهوری اسلامی ایران و هیات عربستان در بغداد انجام شد، به اعتقاد من شروع این مذاکرات، مثبت بوده است و ادامه می تواند داشته باشد. وی علت توفق این مذاکرات را مصادف شدن با تشکیل دولت جدید در ایران اعلام و خاطرنشان کرده بود که بعد از تشکیل دولت در مورد ادامه این مذاکرات تصمیم گیری خواهد شد.

فواد حسین بعد از ظهر امروز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی پایانی اجلاس خاطرنشان کرد، بغداد پیش از این اجلاس منطقه ای، میزبان دیدارهای دوجانبه بین ایران و عربستان سعودی بوده و این دیدارها همچنان ادامه دارد.

وی افزود، دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی تمایل جدی برای به سرانجام رساندن مثبت دیدار بین دو کشور دارند.

فواد حسین همچنین از برگزاری سریالی اجلاس بغداد خبرداد و گفت که «بغداد ۲» و «بغداد ۳» نیز در راه است و مشارکت در این اجلاس توسعه خواهد یافت.

وی درباره دعوت نشدن سوریه به اجلاس بغداد نیز تصریح کرد: همواره خواهان بازگشت سوریه به نشست های عربی بودیم و غیبت آن کشور به این علت است که قضیه سوریه همچنان محل اختلاف است و خواستیم از مسائل اختلافی در این اجلاس دوری کنیم.

وزیر خارجه عراق گفت که سوریه موضع عراق را درک می کند.

عراق هم اکنون در حال برگزاری کنفرانس بین‌المللی «برای همکاری و مشارکت» با حضور سران و مقامات کشورهای مختلف است و تا کنون در حاشیه این نشست نیز مقامات کشورهای مختلف با دیدارهای مختلفی برگزار کرده اند.

نشست بغداد از امروز به مدت دو روز برگزار می‌شود و از کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، قطر، اردن، ترکیه و مصر و ... برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده است. نمایندگانی از فرانسه، آمریکا، روسیه و ژاپن نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت. سوریه اما به این اجلاس دعوت نشده است.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «عبدالله دوم» شاه اردن و «صباح خالد الحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت در این نشست شرکت می‌کنند. کشورهای ایران و عربستان سعودی نیز در سطح وزرای خارجه در این نشست شرکت کرده‌اند.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از سفر به عراق برای شرکت در نشست بغداد گفت: «ما از هرگونه ابتکار عمل منطقه ای مقامات جمهوری عراق که با مشارکت اهل منطقه باشد، استقبال می کنیم».

پربیننده ترین خبرها