کنفرانس بغداد تصفیه حساب در عراق را رد کرد

کنفرانس بغداد تصفیه حساب در عراق را رد کرد
يکشنبه 7 شهريور 1400 - 19:37

شرکت کنندگان در کنفرانس بغداد با تبدیل شدن عراق به صحنه تصفیه حسابهای منطقه ای و بین المللی، مداخله در امور داخلی عراق و اینکه این کشور مبداء جنگ علیه همسایگانش باشد، مخالفت کردند.    

العالم – عراق

کارشناسان تصریح کردند که این کنفرانس، قدمی مثبت بود و توانست دیدگاههای متضاد با یکدیگر در منطقه را دور یک میز برای گفت و گو و حل مشکلات جمع کند، علاوه بر آنکه دیدارهای جانبی در این کنفرانس، زمینه را برای حل چالش های منطقه ای فراهم کرد اما به هر شکل، عراق کشوری ضعیف بوده و به تنهایی قادر به حل اختلافات در منطقه مانند اختلاف میان ایران و سعودی یا سعودی و ترکیه یا قطر و مصر نیست.

آنان افزودند که از سوی دیگر عراق باید قوی باشد تا هیچ طرفی جرات مداخله در امور داخلی و خارجی آن را نداشته باشد لذا این کنفرانس تلاشی برای مطلع کردن کشورهای جهان نسبت به توانمندی های عراق بود تا از این توانمندی به شکلی درست استفاده شود.

اما درباره نتایج کنفرانس بغداد، کشورهای همجوار لازم است با انسجام سیاسی گسترده آن را به واقعیت تبدیل کنند تا آثاری مثبت برای عراق و منطقه داشته باشد.

موضوع دیگر آن است که در این کنفرانس حتی کشورهایی مانند سعودی ادعا کردند که می خواهند به عراق برای مبارزه با تروریسم کمک کنند اما گویا فراموش کرده اند که 5 هزار انتحاری سعودی و فتاوای شیوخ سعودی باعث تروریسم در عراق شد و ترکیه نیز نقش مهمی برای ورود تروریسم به سوریه و عراق ایفا نمود لذا این کنفرانس با نفاق سیاسی مواجه بود، کشورهایی مانند عربستان ادعا کردند که خواستار ثبات عراق هستند اما از گروههای هرج و مرج طلب در این کشور حمایت می کنند لذا عراق باید بسیار مراقب آنان باشد.

الکاظمی به خاطر آنکه بسیار از حضور سران برخی از کشورهای منطقه در کنفرانس شگفت زده شده بود یادش رفت درباره فتاوای تکفیری از سعودی و گلوله باران مناطق مختلف عراق توسط ترکیه و مداخله این دو کشور در امور سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عراق حرفی بزند.

این فقط ایران بود که به واقع از تقویت عراق و هر نوع همکاری منطقه ای به دور از دیدگاههای قدرتهای استکباری برای کمک به بغداد حمایت کرد.

از سوی دیگر عدم حضور سوریه در کنفرانس که دارای روابط امنیتی، سیاسی و اقتصادی با بغداد است، ثابت کرد که این کنفرانس و نتایج آن نمی تواند آنطور که باید و شاید موفقیت آمیز باشد.

موضوع دیگر، ناتوان شدن عراق به خاطر هدر رفتن توانمندی های امنیتی و اقتصادی اش در سالهای گذشته است تا این کشور برای بازسازی خود مجبور به پیوستن به محور صهیونیستی در منطقه شود که به همین دلیل سران بغداد باید نسبت به آن بسیار هوشیار باشند به ویژه که حضور ماکرون ثابت کرد که این کنفرانس منطقه ای نیست و قدرتهای خارجی قصد دخالت در امور عراق و حتی انتخابات آن را دارند.

پربیننده ترین خبرها