سخنگوی طالبان: به دنبال کنترل کامل بر فرودگاه کابل هستیم

سخنگوی طالبان: به دنبال کنترل کامل بر فرودگاه کابل هستیم
دوشنبه 8 شهريور 1400 - 11:42

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با بیان این که ایالات متحده قبلاً برخی از بخش‌های فرودگاه کابل را تخلیه کرده و آن قسمت‌ها در حال حاضر تحت کنترل طالبان هستند، از قصد این گروه برای برقراری کنترل کامل بر این مجموعه خبر داد.

العالم - آسیا

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در مصاحبه با شبکه ژاپنی «ان‌اچ‌کِی» که امروز (دوشنبه) منتشر شد، گفت گروه طالبان خروج کامل نیروهای خارجی از فرودگاه کابل که به زودی اتفاق خواهد افتاد را خوشبینانه می‌داند و قصد دارد کنترل کامل بر این فرودگاه ایجاد کند.

وی تصریح کرد که ایالات متحده قبلاً برخی از بخش‌های فرودگاه را تخلیه کرده و آن قسمت‌ها در حال حاضر تحت کنترل طالبان هستند.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، او با بیان این که این گروه به خروج کامل نیروهای خارجی از فرودگاه خوشبین است، افزود که طالبان در آینده نزدیک کل فرودگاه را تحت کنترل خود خواهند داشت.

پیش از این، «دمیتری ژیرنوف» سفیر روسیه در افغانستان گفت که طالبان، ترکیه و قطر را به عنوان کشورهایی در نظر دارد که می‌توانند فرودگاه کابل را از نظر فنی مدیریت کنند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اخیراً درباره فرودگاه کابل اعلام کرد: «در خصوص فرودگاه، طالبان می‌گوید که امنیت آن را تامین می‌کنیم و مدیریت آن بر عهده شما. اما چگونه این امر را تضمین می‌کند. این کار آسانی نیست. ببینید که چگونه اخیرا ۲۰۰ نفر جان خود را از دست دادند».

آنکارا پیش‌تر، در پی عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی، پیشنهاد تامین امنیت فرودگاه کابل را با چند شرط ارائه کرده بود اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت: «طالبان به دنبال روابط خوب با ترکیه است اما نمی‌خواهد سربازان ترکیه را در افغانستان ببیند».

همچنین یک مقام گروه طالبان به خبرگزاری رویترز گفته که کارشناسان فنی و مهندسان این گروه آماده‌اند تا پس از خروج نیروهای آمریکایی، کنترل فرودگاه کابل را برعهده بگیرند.

این مقام طالبان گفت: «ما منتظر خروج آمریکایی‌هایی هستیم تا کنترل کامل را به دست آوریم.»

«سهیل شاهین» سخنگوی سیاسی طالبان در قطر هم در سخنانی ایجاد منطقه امن (پیشنهاد انگلیس و فرانسه) در افغانستان را رد کرد و آن را غیرضروری خواند.

طبق اولتیماتوم گروه طالبان، نظامیان خارجی باید تا پایان روز ۳۱ اوت ۲۰۲۱ (نهم شهریور) از افغانستان خارج شوند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها