سخنگوی طالبان در گفتگو با العالم:

تجربیات طالبان بیشتر و کیفیت تعامل با مردم نیز بهتر شده است/ دولت آینده افغانستان؛ بر اساس منافع ملی و در راستای تامین خواسته‌ها ملت است/ ادامه رایزنی‌ها برای تشکیل دولت/ دولت حقوق زنان را طبق شریعت و قوانین اسلام تأمین خواهد کرد/ حادثه مزارشریف توسط یک سازمان اطلاعاتی انجام شد تا میان ما فتنه برپا کند/ اسرئیل غده ای در پیکره امت اسلامی است/ اثری از القاعده نمی بینیم

تجربیات طالبان بیشتر و کیفیت تعامل با مردم نیز بهتر شده است/ دولت آینده افغانستان؛ بر اساس منافع ملی و در راستای تامین خواسته‌ها ملت است/ ادامه رایزنی‌ها برای تشکیل دولت/ دولت حقوق زنان را طبق شریعت و قوانین اسلام تأمین خواهد کرد/ حادثه مزارشریف توسط یک سازمان اطلاعاتی انجام شد تا میان ما فتنه برپا کند/ اسرئیل غده ای در پیکره امت اسلامی است/ اثری از القاعده نمی بینیم
دوشنبه 8 شهريور 1400 - 23:02

ذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان در گفتگو تفصیلی با العالم به سوالاتی در خصوص «آنچه که در حادثه مزار شریف رخ داد»، «رابطه با آمریکا»، «نگاه طالبان به رژیم اشغالگر قدس» و «نوع حکومت آینده افغانستان» پاسخ داده است.

العالم - آسیا

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان در گفتگو با العالم پیرامون حادثه مزار شریف گفت: مبارزان ما در حادثه مزار شریف نقش تعمدی نداشته‌اند و معلوم نیست چه طرفی پشت آن بود، حادثه مزارشریف توسط یک سازمان اطلاعاتی انجام شد تا میان ما فتنه برپا کند.

وی همچنین درخصوص حقوق زنان در آینده افغانستان اظهار داشت: دولت بعدی مبتنی بر قوانینی در خصوص زنان است، دولت حقوق زنان را طبق شریعت و قوانین اسلام تأمین خواهد کرد.

خلاصه مهمترین نکات مطرح شده در این گفتگو:

- تجربیات طالبان بیشتر شده و کیفیت تعامل با مردم نیز بهتر شده است
- در حکومت‌داری نیز ما نسبت به گذشته منضبط و هدفمند هستیم
- دولتی که تشکیل می‌شود باید بر اساس منافع ملی و در راستای تامین خواسته‌ها ملت باشد
- روزهای آتی تشکیل چنین دولتی را شاهد خواهیم شد
- رایزنی‌ها برای تشکیل دولت در جریان است و ما دو یا سه تا سازو کار برای تحقق این هدف داریم
- رهبرمان تصمیم خواهد گرفت که کدام سازو کار برای تشکیل دولت مناسب است
- صدای ملت در دولت ما باید از طریق مجلس شورا و از طریق نهادهای دیگر شنیده شود
- ملت از دولت و نظام بعدی حمایت خواهد کرد
- ما دارای اقوام و مذاهب مختلف هستم که سال‌هاست در کنار هم در صلح زندگی کرده‌ایم
- دولت بعدی مبتنی بر قوانینی در خصوص زنان است
- دولت حقوق زنان را طبق شریعت و قوانین اسلام تأمین خواهد کرد
- مبارزان ما در حادثه مزار شریف نقش تعمدی نداشته‌اند و معلوم نیست چه طرفی پشت آن بود
- حادثه مزارشریف توسط یک سازمان اطلاعاتی انجام شد تا میان ما فتنه برپا کند
- نیروهای مسلحِ امارت اسلامی هرگز دیپلمات‌ها و نهادهای بین‌المللی مستقر در افغانستان را هدف قرار نخواهند داد
-
آمریکا خواهان روابطی دیپلماتیک با ما است این روابط بر اساس قوانین بین‌الملل برقرار خواهد شد
- خواهان همکاری با جامعه جهانی در تمام سطوح دیپلماتیک، اقتصادی و تجاری هستیم
- ما خواهان جنگ نیستیم
- اسرئیل غده ای در پیکره امت اسلامی است
- قدس قضیه مشترک میان مسلمانان است، همه مسلمانان حول آن باید متحد شوند
- می خواهیم با دنیا روابط دیپلماتیک داشته باشیم
- می توانیم همه مسائل را از طریق گفتگوی دیپلماتیک حل کنیم
- 20 سال جنگ نتیجه ای جز ویرانی و فروپاشی به همراه نداشته است
- القاعده به علت جنگ، ناامنی و اختلاف قومیت و زبان با جامعه افغانستان، از این کشور فرار کردند
- اثری از عناصر مسلح القاعده نمی بینیم و از مدت های مدید با آن ها ارتباطی نداشتیم
- داعشی که در افغانستان است، همان داعشی نیست که در عراق و سوریه حضور دارد
- این ها از افغان هایی هستند که تفکرات داعش در عراق و سوریه را پذیرفته اند
- اشغالگری آمریکا پایان یافته و دولت اسلامی تشکیل خواهد شد و برای هیچ کسی بهانه ای باقی نمی ماند که بخواهد افکار داعش را بپذیرد
- فاجعه هایی که در روزهای اخیر در فرودگاه کابل ایجاد کردند، برای امریکایی ها کفایت می کند که دیگر اینجا حضور نداشته باشند
- اگر آمریکا در زمان مقرر از افغانستان خارج نشوند، و تصمیم بگیرند نیروهای خود را در اینجا نگاه دارند، ما با آن ها برخوردی دیگر خواهیم داشت و این برخورد ، جدی خواهد بود
- مذهب ما حنفی است، امام ابوحنیفه (ره) تئوری تکفیر دیگران به ویژه مسلمانان را قبول نداشت
- اگر کفر در فردی به اندازه 99 درصد ثابت شود و یک درجه از اسلام او باقی مانده باشد، ما به او مسلمان می گوییم و او را تکفیر نمی کنیم

مشروح این گفتگو:

العالم: برخی می‌گویند طالبان امروز با طالبان 20 سال پیش فرق دارد؛ آیا آنچه در این‌باره گفته می‌شود را قبول دارید؟

ذبیح‌الله مجاهد: این تغییر، تغییر برای رسیدن به کمال و پیشرفت است؛ تغییری که در هر گروه یا جریان و نظامی طبیعی و یا ممکن به نظر می‌رسد. بی‌تردید، تجربیات ما بیشتر شده، و کیفیت تعامل با مردم نیز بهتر شده است و در حکومت‌داری نیز ما نسبت به گذشته منضبط و هدفمند هستیم. اگر بخواهیم در این‌باره اظهارنظر کنیم واقعیت را بیان کرده‌ایم. اما درخصوص اصول و آرمان‌های‌مان باید بگوییم که هیچ تغییری در آنها ایجاد نشده است و ما قبلا مسلمان بودیم و مسلمان نیز خواهیم ماند. ملت افغانستان نیز به خاطر اهداف و آرمان‌های اسلامی وارد جنگی شدند که 40 سال طول کشید لذا ضرورت دارد قوانین اسلام بر کشور حاکم شود تا تمام نیازهای کشور را تامین کند.

* آینده دولت افغانستان

العالم: ساختار و ماهیت دولت بعدی چگونه است؟ بیشتر شبیه کدام دولت‌ اسبق خواهد شد؟

ذبیح‌الله مجاهد: دولتی که تشکیل می‌شود باید بر اساس منافع ملی و در راستای تامین خواسته‌ها ملت باشد. در روزهای آتی تشکیل چنین دولتی را شاهد خواهیم شد. رایزنی‌ها برای تشکیل دولت در جریان است و ما دو یا سه تا سازو کار برای تحقق این هدف داریم. رهبرمان تصمیم خواهد گرفت که کدام سازو کار برای تشکیل دولت مناسب است.

*تشکیل مجلس شورا برای شنیده شدن صدای ملت

العالم: نقش مردم در دولت شما چیست؟

ذبیح الله مجاهد: صدای ملت در دولت ما باید از طریق مجلس شورا و از طریق نهادهای دیگر شنیده شود. ملت از دولت و نظام بعدی حمایت خواهد کرد و بنابراین دولت نیز در برابر مردم پاسخگو خواهد شد.

* احترام به مذاهب و قومیت های مختلف

العالم: قومیت‌ها و فرقه‌ها چه نقشی در دولت شما خواهند داشت؟

ذبیح‌الله مجاهد: اقوام و مذاهب در افغانستان از زیباترین امور در کشورمان هستند؛ ما دارای اقوام و مذاهب مختلف هستم که سال‌هاست در کنار هم در صلح زندگی کرده‌ایم، ما همچون برادر و افغان مسلمان همزیستی می‌کنیم. آنها نقش موازی و برابر خواهند داشت و حقوق آنها نیز تامین خواهد شد.

* نقش زنان در آینده افغانستان

العالم: میزان مشارکت زنان در دولت بعدی چگونه است؟

ذبیح‌الله مجاهد: دولت بعدی مبتنی بر قوانینی در خصوص زنان نیز است و دولت حقوق آنها را طبق شریعت و قوانین اسلام تأمین خواهد کرد. درخصوص نقش زنان در جامعه نیز دولت بندی را در قانون اساسی خواهد گنجاند.

* آنچه در حادثه مزار شریف گذشت

العالم: 20 سال پیش در مزار شریف چه گذشت؟ روایت‌های مختلفی وجود دارد، برخی معتقدند طالبان پشت آن بود؛ واقعیت چیست؟

ذبیح‌الله مجاهد: ما این ادعا را رد می‌کنیم، دیدگاه و موضع ما ثابت است و مبارزان ما در آن حادثه نقش تعمدی نداشته‌اند و معلوم نیست چه طرفی پشت آن بود. ما در آن زمان وارد مرحله جدیدی می‌شدیم. برخی از نیروهای مجاهد از کشورهای مختلف برای جهاد در افغانستان آمده بودند برخی از آنها به عضویت گروه ما درآمدند. این حادثه توسط یک سازمان اطلاعاتی انجام شد تا میان ما فتنه برپا کند و روابط را دچار مشکل و اختلافات سازد. متاسفانه در آن زمان، ما در وضعیت جنگی بودیم و نمی‌دانستیم چه کسی و چگونه این جنایت را مرتکب شد. من امروز تأکید می‌کنم که نیروهای مسلحِ امارت اسلامی هرگز دیپلمات‌ها و نهادهای بین‌المللی مستقر در افغانستان را هدف قرار نخواهند داد. همانطور که می‌بینیم سفارت‌ها در امنیت کامل هستند و این بیانگر این واقعیت است که سیاست‌های ما در آن زمان نیز اینگوه بود.

* آینده رابطه طالبان و آمریکا

العالم: شما آمریکا را بعد از 20 سال چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ذبیح‌الله مجاهد: ما پاسخی متقابل خواهیم داد؛ اگر آمریکا خواهان روابطی دیپلماتیک با ما است این روابط بر اساس قوانین بین‌الملل برقرار خواهد شد. آمریکا هرگونه رفتاری کند ما نیز رفتاری مشابه با ان خواهیم داشت. امیدواریم که هیچ کشوری با افغانستان دشمنی نداشته باشد. ما خواهان همکاری با جامعه جهانی در تمام سطوح دیپلماتیک، اقتصادی و تجاری هستیم. ما خواهان جنگ نیستیم.

* اسرئیل غده ای در پیکره امت اسلامی است

العالم: نگاه " امارت اسلامی" به اسرائیل چگونه است؟

ذبیح‌الله مجاهد: اسرائیل متاسفانه همچون غده ای درپیکره امت اسلامی است، این مساله ای اسلامی است و با آن درباره جوامع اسلامی نقطه نظر مشترک داریم، اسرائیل را اشغالگر سرزمین فلسطین می دانیم که متاسفانه به اشغال سرزمین فلسطین ادامه می دهد و ظلم اسرائیلی ها به فلسطینی ها تا کنون ادامه دارد. چند ماه قبل، شاهد فاجعه انسانی در غزه بودیم که مسلمانان تاب تحمل آن را نداشتند. این مساله ای اسلامی و یکپارچه میان مسلمانان است و همه مسلمانان باید درباره این قضیه باید با هم متحد باشند.

* روابط دیپلماتیک با دنیا

العالم: برخی از کشورهای اروپایی دست پیش گرفتند و رسما گفتند که طالبان را به رسمیت نمی شناسند و با این گروه تعامل نخواهند کرد، با این کشورها چگونه تعامل خواهید کرد؟

ذبیح‌الله مجاهد: پیام ما به همه کشورها این است که می خواهیم با آنان روابط دیپلماتیک داشته باشیم، به جای رویارویی و به رسمیت نشناختن ما به شکل رسمی و به جای ایجاد مشکل با ما، بهتر است که با ما همکاری کنند.

اگر درباره افغانستان یا برخی از مسائل انسانی در این کشور نگرانی دارند یا اگر شخصا نگرانی های دارند، باید نگرانی‌های خود را از راه های دیپلماتیک مطرح کنند تا حل شود، ما می توانیم همه مسائل را از طریق گفتگوی دیپلماتیک حل کنیم، هر چقدر هم که این موضوعات زیاد باشد، مقابله و فشارهای یکجانبه، راه حل نیست و اروپا و جامعه بین المل باید بدانند که پس از بیست سال جنگ، نتیجه مثبتی نداشت، کشور ما ویران شد و دچار فروپاشی شد، آن ها باید شیوه رفتاری خود را با ما به روش های دیپلماتیک معقول تغییر دهند. آن ها می توانند از طریق سفارت خود، سوال های خود را بپرسند و ما به آن ها جواب خواهیم داد و بدین شکل، سوال ها و تنش هایی را که وجود دارد، پاسخ دهیم و از بین ببریم.

* فرار القاعده از افغانستان

العالم: نظر شما درباره تشکیلات القاعده چیست؟

ذبیح‌الله مجاهد: بعد از سال 2001، افغانستان دوبار از سوی امریکا هدف قرار گرفت و عناصر مسلح القاعده که در افغانستان حضور داشتند، به علت جنگ و ناامنی و اختلاف قومیت و زبان با جامعه افغانستان از این کشور فرار کردند و بعد از تحولاتی که چند سال پیش در کشورهای عربی روی داد، این عناصر به کشورهایشان بازگشتند، اکنون اثری از عناصر مسلح القاعده نمی بینیم و از مدت های مدید با آن ها ارتباطی نداشتیم و القاعده را مشکلی برای افغانستان نمی بینیم.

* نحوه برخورد با داعش در افغانستان

العالم: داعش مسئولیت انفجار روز پنج شنبه را در حمله به یکی از دروازه های فرودگاه کابل برعهده گرفت، تحقیقات از سوی شما ادامه دارد و ثابت کرده که داعش مسئول این انفجار بوده، طالبان، با این گروه چگونه برخورد خواهد کرد؟

ذبیح‌الله مجاهد: اجازه بدهید که این مساله را برای شما روشن کنم که داعشی که در افغانستان است، همان داعشی نیست که در عراق و سوریه حضور دارد. این ها از افغان هایی هستند که تفکرات داعش در عراق و سوریه را پذیرفته اند. الان وضعیت سیاسی کشور تغییر کرده، اشغالگری آمریکا پایان یافته و دولت اسلامی تشکیل خواهد شد و برای هیچ کسی بهانه ای باقی نمی ماند که بخواهد افکار داعش را بپذیرد و تقلید کند و به اجرای عملیات در جاهای مختلف بپردازد. این چیزی است که جامعه ما آنرا قبول ندارد. از این رو، از آنان می خواهیم که از این گونه اقدامات دست بردارند و ممکن است که برخی از آنان از افغان باشند، اما افکاری متفاوت با افکار این سرزمین را دارند و در صورتیکه بخواهند این عملیات را ادامه دهند، با مخالفت افغان ها مواجه خواهند شد و افغان ها مانع از تجاوز آنان از حد و حدود خود می شود.

* برخورد جدی با آمریکا در صورت عدم خروج از افغانستان

العالم : خط قرمز طالبان، 31 اوت است که موعد عقب نشینی اشغالگران امریکایی از افغانستان است، اگر به این تاریخ احترام نگذارند و در زمان مشخص شده از کشور خارج نشوند، موضع شما چیست؟

ذبیح‌الله مجاهد: ما حدس می زنیم که حدود 60 درصد از آنان در زمان مشخص شده از افغانستان خارج خواهند شد. فاجعه هایی که در روزهای اخیر در فرودگاه کابل ایجاد کردند، برای امریکایی ها کفایت می کند که دیگر اینجا حضور نداشته باشند و در اسرع وقت از افغانستان خارج شوند و سریعا به این درگیری ها پایان دهند. مساله دوم اینکه اگر در زمان مقرر ازافغانستان خارج نشوند، و تصمیم بگیرند نیروهای خود را دراینجا نگاه دارند، ما با آن ها برخوردی دیگر خواهیم داشت و این برخورد ، جدی خواهد بود.

* نحوه برخورد دولت آینده افغانستان با مذاهب مختلف

العالم: آیا دیگران را تکفیر می کنید؟ منطق طالبان در تکفیر دیگران چیست؟

ذبیح‌الله مجاهد: نه ، این گونه نیست، مذهب ما حنفی است، امام ابوحنیفه (ره) تئوری تکفیر دیگران به ویژه مسلمانان را قبول نداشت. کسانی که به اصول اسلام معتقدند، به آنان مسلمان می گوییم و درخصوص تکفیر ما احساس می کنیم که امام ابوحنیفه الگوی ما دراین زمینه است و بنا به توصیه ایشان، اگر کفر در فردی به اندازه 99 درصد ثابت شود و یک درجه از اسلام او باقی مانده باشد، ما به او مسلمان می گوییم و او را تکفیر نمی کنیم. از این رو، ما به تکفیر اعتقادی نداریم و این پدیده ای بسیار خطرناک در جهان اسلام است که در نزد برخی از افراطی ها به وجود آمده است و ما این پدیده را قبول نداریم.

العالم: شنیدیم که شما از شهروندان افغانی که خواهان خروج از کشور هستند، خواسته اید که دراین کشور بمانند و کشور را بسازند، برخی از آنان در شغل های بسیار حساس در برخی موسسات گماشته می شوند. برای انتصاب این افراد در سمت ها، تخصص چقدر اهمیت دارد؟

ذبیح‌الله مجاهد: این انتصاب ها به شکل فوری و به اقتضای ضرورت صورت گرفته و موقتی است. شرایط اقتضا می کند که یکی از آنان برای اداره امور به ویژه در موسسات خدماتی اساسی بماند. تلاش کردیم تا برخی از اشخاص را که در این زمینه تجاربی داشتند، در این زمینه به کار بگیریم، دولت تشکیل خواهد شد و تخصص های افراد مورد توجه قرار خواهد گرفت.

العالم : آیا قبل از این به کابل آمده بودید یا در طول این مدت، در قطر یا در دیگر استان های افغانستان بودید؟

ذبیح‌الله مجاهد: نه، من در استانی دیگر بودم و درقطر نبودم و بعد از 14 سال وارد کابل شدم

پربیننده ترین خبرها