آمریکا از در خارج شده، از پنجره وارد می شود؟

آمریکا از در خارج شده، از پنجره وارد می شود؟
سه شنبه 9 شهريور 1400 - 19:48

پس از پرواز آخرین هواپیمای نظامی امریکا از فرودگاه کابل، نیروهای طالبان به مناسبت خروج آمریکایی ها تیر هوایی می زدند و شادی می کردند؛ اما در واشنگتن برخی از جمهوری خواهان، جو بایدن را آماج حملات و انتقادات شدید خود قرار دادند و خروج از افغانستان را اقدامی ذلت بار برای امریکا دانستند.

العالم ـ جهان اسلام

48 ساعت پیش از پایان مهلت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، اطراف فرودگاه کابل که تحت کنترل ارتش آمریکاست در معرض یک حمله موشکی قرار گرفت، این حمله زخم های دولت بایدن را عمیق تر کرد؛ بویژه که پیش از این برخی نظامیان امریکایی در حمله انتحاری در فرودگاه کابل کشته شدند.

تحلیلگران سیاسی تاکید کردند که حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان بر سیاست این کشور و یا جنگ در آن تاثیری نداشت و اساسا هیچ اثر مثبتی بر جای نگذاشت. حضور آمریکا در افغانستان و بویژه در فرودگاه کابل خطری بزرگ به شمار می آید و شابد به سبب آن عملیات انتحاری و انفجارهایی در این کشور رخ دهد. خروج ارتش امریکا و افغان های متحدش از وقوع حملات انتحاری در منطقه فرودگاه و در دیگر مناطق افغانستان جلوگیری می کند.

ناظران مسائل افغانستان بر این عقیده هستند که گروه تروریستی داعش با آمریکا توافق کرده و تحت فرمان آن کار می کند. امریکا حضور خود در افغانستان را اینگونه توجیه می کرد که می خواهد با داعش بجنگد. اما داعش خود با آمریکا همدست است. پیش از وقوع عملیات انتحاری اخیر در فرودگاه کابل، سفارت آمریکا در افغانستان درباره وقوع چنین حملاتی هشدار داده بود؛ به عبارتی دیگر این حمله از قبل برنامه ریزی شده بود و در خصوص آن توافق حاصل شده بود.

کارشناسان تاکید کردند: آنچه که برای آمریکا در افغانستان رخ داد بسیار بزرگتر و فراتر از یک اشتباه کوچک و ساده است بلکه یک رسوایی بزرگ برای یک کشور قدرتمند است. رفتار آمریکا با متحدانش غیراخلاقی بود.

بسیار غافلگیر کننده بود که ارتشی به بزرگی ارتش امریکا که 20 سال تجربه اشغالگری در افغانستان و نیز در عراق و ویتنام و دیگر مناطق دارد، اینگونه سردرگم باشد و در خارج کردن نیروهایش از افغانستان اینگونه نامنظم عمل کند. این اتفاق برای کشورهای ضعیف و از هم پاشیده رخ می دهد. این مساله بسیار جای شگفتی دارد. آمریکا از چند ماه قبل می دانست که باید نیروهای خود را خارج کند؛ پس چرا در چنین عملیات دقیق و حساس و امنیتی که با چهره این کشور و نفوذش در ارتباط است، اینگونه سردرگم عمل کرد؟ به گونه ای که نفوذ و اقتدارش از هم پاشید.

کارشناسان تصریح کردند که بسیاری از دموکرات ها و جمهوری خواهان و کنگره و رسانه ها و مطبوعات خواستار برکناری بایدن شدند زیرا این تصمیم برای آمریکا بسیار فاجعه بار بود؛ صحنه فرودگاه کابل هنگام خروج نیروهای آمریکایی نشانه ای بر کاهش نفوذ آمریکاست؛ آنها نتوانستند مزدوران خود و حتی نظامیانشان را با خود ببرند.

کارشناسان تصریح کردند که شکست بزرگ دیگر آمریکا، اظهارات رییس جمهور این کشور است که از پایان ماموریت در افغانستان سخن گفت و تاکید کرد که امریکا برای مبارزه با تروریسم به افغانستان رفته و نه برای برقراری دموکراسی. اما بلافاصله داعش با انجام یک عملیات انتحاری ثابت کرد که حضور آمریکایی ها در افغانستان هیچ نتیجه ای نداشته است. بنابراین 20 سال اشغالگری فقط ناکامی و شکستی تمام عیار به بار آورد و این علاوه بر نحوه خروج ذلت بار و توهین آمیز آمریکاست.

تحلیلگران می گویند آنچه که در افغانستان رخ داد بسیار فراتر و بزرگتر از اشتباهاتی ساده و کوچک است. امریکا با کسانی که با ارتش این کشور همکاری کردند، رفتاری غیراخلاقی داشت. همچنین امریکایی ها به متحدان خود اطلاعی ندادند. المان ها و فرانسوی ها از تک روی آمریکا ناخشنود بودند.

اما برخی از تصمیم دولت بایدن دفاع کردند؛ آنها می گویند که خروج امریکا از افغانستان خواسته مردم آمریکا بوده است. این درخواست ها فقط در دوره بایدن نبود؛ بلکه در دوره ترامپ توافقی صورت گرفته بود، ترامب با سران طالبان نشستی برگزار کرد؛ همچنین هماهنگی هایی با این گروه انجام شد. طبق نظر این افراد، مشکلاتی که رخ داد اشتباهاتی طبیعی بود که در هر عملیات پیچیده رخ می دهد و باید در نظر گرفت که بیش از 100 هزار نفر طی چند روز از افغانستان خارج شدند و این علمیات بسیار بزرگ بوده است.

پربیننده ترین خبرها