عناصر مسلح درعا تسلیم ارتش سوریه شدند

عناصر مسلح درعا تسلیم ارتش سوریه شدند
چهارشنبه 10 شهريور 1400 - 16:51

منابع خبری از تسلیم شدن عناصر مسلح در درعا مقابل ارتش سوریه و تحویل سلاح آنها خبر دادند.

العالم - سوریه

یک منبع امنیتی سوری امروز چهارشنبه اعلام کرد که روند حل و فصل میان دولت سوریه و عناصر مسلح در درعا آغاز شد.

خبرنگار سانا نیز در عین حال گزارش داد که روند تحویل سلاح و حل و فصل وضعیت شماری از شبه نظامیان مسلح در درعا آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، چندین مرکز در منطقه درعا برای حل و فصل وضعیت این عناصر مسلح و تحویل سلاح آنها به ارتش عربی سوریه ایجاد شده است.

منابع به سانا گزارش دادند که ارتش سوریه امروز سلاح ها را از عناصر مسلح در منطقه الأربعین درعا تحویل می‌گیرد.

منابع آگاه گزارش دادند عناصر مسلحی که مفاد توافق حل و فصل و آتش‌بس را نمی‌پذیرند از منطقه درعا البلد به منطقه «المخیم» منتقل می شوند.

کمیته امنیتی و نظامی وابسته به ارتش سوریه با گروه‌های مسلح و روسای شهر درعا درباره آتش بس و توقف درگیری‌ها در این شهر توافق کردند.

یک منبع درباره جزئیات توافق آتش بس به روسیا الیوم گفت: توافق آتش‌بس و آغاز عملیات خروج تروریست‌ها و مخالفان توافق، تحویل سلاح و قرار دادن مناطقی از "درعا البلد" در کنترل ارتش سوریه و روسیه» را شامل می‌شود.

منبع سوری همچنین گفت که این توافق قرار است طی دو روز آینده وارد مرحله اجرا شود.

این توافق پس از آن به دست آمد که ارتش سوریه روز دوشنبه در پی فروپاشی مذاکرات با عناصر مسلح برای لغو محاصره و پایان دادن به عملیات نظامی علیه تروریست ها در شهر درعا، حمله به مواضع عناصر مسلح در این منطقه را آغاز کرد.

در مدت اخیر تروریست‌های مستقر در درعا بارها به مواضع ارتش سوریه و مردم غیرنظامی حمله کرده‌اند که در اثر آن شماری از نظامیان و مردم سوریه کشته شده‌اند.

طی هفته‌های اخیر، سلسله جلساتی میان عناصر مسلح مستقر در استان درعا و ارتش سوریه با میانجیگری روس‌ها به منظور برقراری آتش‌‎بس در درعا برگزار شد، اما همزمان درگیری‌های پراکنده‌ای در نقاط مختلف استان درعا آغاز گردید و این موضوع توافق آتش‌بس را به کلی متوقف کرد.

پس از بی‌نتیجه ماندن جلسات میان ارتش سوریه و مسلحین در استان درعا، حملات ارتش سوریه به مواضع عناصر مسلح در مناطق مختلف این استان به ویژه محله درعا البلد از سر گرفته شد و عناصر مسلح نیز یکی از ایست‌های بازرسی ارتش سوریه در حومه غربی درعا را با راکت RPG هدف قرار دادند و یکی از عوامل اطلاعات نیروی هوایی سوریه را در شهر «نوی» ترور کردند.

پس از شدت گرفتن درگیری‌ها و ایجاد تلفات میان طرفین، روس‌ها بار دیگر خواستار کاهش تنش‌ها در استان درعا شدند و طرفین درگیری را به جلساتی دعوت کردند تا اینکه عناصر مسلح درعا به شروط ارتش سوریه تن دادند و بدین ترتیب توافق آتش بس حاصل شد.

از طرف دیگر منابع سوری همچنین گزارش دادند که نیروهای اشغالگر آمریکایی از طریق گذرگاه غیرقانونی «الولید» تجهیزات نظامی و لجستیکی برای حمایت از پایگاه‌های نظامی خود به حسکه منتقل کرد.

پربیننده ترین خبرها