آمار متناقض مقام‌های بلندپایه واشنگتن در باره عملیات ترک افغانستان

آمار متناقض مقام‌های بلندپایه واشنگتن در باره عملیات ترک افغانستان
چهارشنبه 10 شهريور 1400 - 19:19

کاخ سفید سخنان سه شنبه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را در باره خروج ۹۰ درصد از نیروها و شهروندان این کشور از افغانستان، در متن رسمی که بعدا منتشر شد، به ۹۸ درصد تغییر داد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش تارنمای نیویورک پست، بایدن در این سخنرانی ادعا کرد که خروج پرهرج و مرج نیروهای نظامی آمریکا، همکاران افغان آنها و کشورهای ثالث از فرودگاه بین المللی حامد کرزی کابل، موفقیت خارق العاده ای بوده و شمار آمریکائیان باقی مانده در افغانستان را که قصد خروج از این کشور جنگ زده را دارند، اما سرگردان باقی مانده اند را میان ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن ارزیابی کرد که پیش از این توسط آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه اش نیز گفته شده بود.

دولت آمریکا تاکنون شمار دقیق شهروندانش را که در عملیات عقب نشینی از کابل بیرون برده شده اند یا شمار دقیق شهروندانی را که در این کشور باقی مانده اند، اعلان نکرده است.

ژنرال کنت مکنزی فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا روز دوشنبه گفته بود که ۶ هزار شهروند کشورش با هواپیماهای نظامی از کابل بیرون برده شده اند، اما بعدا این آمار را به بیش از ۶ هزار شهروند تغییر و بایدن در سخنان اخیرش این تعداد را به بیش از ۵۵۰۰ تن کاهش داد. مکنزی و جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون"، روز دوشنبه شمار شهروندان باقی مانده در افغانستان را چند صد نفر ذکر کرده بودند.

بر اساس آمار کاخ سفید و مکنزی این شمار میان ۱۱۰ تا ۱۲۰ تن و بر اساس سخنان بایدن که بعدا هم تغییر داده نشد، این شمار بسیار بالاتر و میان ۵۵۰ تا ۶۰۰ تن برآورد می شود.

به گزارش ایرنا، در عملیات تخلیه آمریکا در مجموع ۱۲۳ هزار تن از افغانستان بیرون برده شده اند، اما شمار ساکنان همیشگی و قانونی آمریکا یا دارندگان روادید ویژه مهاجرتی برای همکاران نیروهای آمریکا و ناتو در ۲۰ سال گذشته، اعلام نشده است.

پربیننده ترین خبرها