تخلیه 3 پایگاه از 13 پایگاه نظامی آمریکایی در سوریه یعنی؟

تخلیه 3 پایگاه از 13 پایگاه نظامی آمریکایی در سوریه یعنی؟
چهارشنبه 10 شهريور 1400 - 20:50

خبر: یک منبع مطلع نظامی در سوریه به العالم خبر داد آمریکا 3 پایگاه نظامی خود را در سوریه تخلیه کرده است.

تحلیل:

- در حالی که دیروز سه شنبه آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان خارج و به تعبیری دقیق‌تر اخراج شد بناست این پروژه در پایان سال جاری میلادی در عراق نیز نهایی شود. در این میان انتشار خبر تخلیه 3 پایگاه از 13 پایگاه نظامی آمریکا در سوریه بدان معناست که مقاومت ضد آمریکایی در منطقه روز بروز به هدف اصلیش یعنی اخراج کامل آمریکا از منطقه نزدیک و نزدیکتر می‌شود.
- در اینکه نام عقب نشینی‌های آمریکا از منطقه شکست گذاشته شود و یا تغییر استراتژی بنظر می‌رسد نگاهی به نامه اخیر 90 ژنرال آمریکایی بازنشسته به بایدن راهگشا باشد. این ژنرال‌ها خطاب به بایدن آورده اند: با این شکل از فرار اعتبار آمریکا نزد متحدانش لطمه ای جبران ناپذیر خواهد خورد.
- در حالی که مقاومت مردم افغانستان در اخراج آمریکاییان 20 سال زمان برد انتظار آن است که مقاومت مردم سوریه علی رغم فشارهای متعدد و از جمله تحریم‌های موسوم به سزار در مدت زمانی نصف آن زمان صورت تحقق بخود بگیرد و به نتیجه برسد.
- در صورت تکمیل عقب نشینی بنظر بازندگان اساسی میدان فتنه در سوریه کردهای شمال این کشور باشند که با طناب پوسیده آمریکا به میدان دشمنی با نظام و مردم سوریه رفتند. کردهای سوریه پیش از این یکبار طعم رها شدگی از سوی آمریکا را در خلال دوران ترامپ احساس کرده بودند اگر چه ترامپ بعد از مدت کوتاهی از موضع خود مبنی بر عقب نشینی از سوریه بازگشت کرد.
- دیگر بازندگان میدان سوریه آن دسته از کشورهای منطقه هستند که هر کدام در حد وسع و توان خود کوشیدند تا سوریه را اولاً ازجامعه عرب جداسازند و ثانیاً نظام قانونی آن را در خدمت آمریکا، اسرائیل و غرب در آورند.
- عقب نشینی از سوریه و البته عراق بعد از سالیان طولانی اشغال، یقیناً بیش از عقب نشینی آمریکا از افغانستان برای بایدن توام با مخالفت‌های داخلی باشد. بایدن باید در شرایط جدید پاسخگوی همه انتقادات بحقی باشد که هم در داخل آمریکا و هم خارج از آن بدنبال دلیلی قانع کننده برای اشغال این کشورها طی سنوات طولانی می‌گردند. طبعاً بایدن باید خود را برای پاسخگویی به سوالاتی با تاریخی حداقل 20 ساله در خصوص سیاست خارجی اسلاف خود آماده کند.
- علی‌رغم آنچه گذشت بنظر می‌رسد زمان برای قضاوت در خصوص رفتار آمریکاییان در سوریه همچنان زود است. اساسی ترین دلیل این مساله، هم وجود رژیم صهیونیستی در محاصره سوریه، لبنان و فلسطین از یکسو و تعهد سنتی آمریکا به تامین امنیت این رژیم از دیگر سو است.

پربیننده ترین خبرها