مقاومت چگونه توانست محاصره آمریکا علیه لبنان را بشکند؟

مقاومت چگونه توانست محاصره آمریکا علیه لبنان را بشکند؟
جمعه 12 شهريور 1400 - 16:46

سفر هیاتی از کنگره آمریکا به بیروت اين باور را تقويت مي كند که  واشنگتن به ناکامی سیاست های خود در محاصره اقتصادی لبنان پی برده و اینکه قادر نیست حزب الله را که با کشتی های ایرانی محاصره آمریکا را در هم شکسته، شکست دهد و باید به گزینه ی تشکیل دولت روی بیاورد.

العالمنظرکده

برخی پژوهشگران سیاسی معتقدند درگیری های گروه های سیاسی لبنان و دولت نجیب میقاتی هرگز پایان نخواهد یافت زیرا یک طرف درگیری سعد الحریری است که هیچ گزینه ای برای تشکیل دولت ندارد.

آنها معتقدند پیروزی نجیب میقاتی در تشکیل دولت به قتل سیاسی الحریری منجر خواهد شد زیرا دولتی که روی کار خواهد آمد زمینه ساز انتخاباتی می شود که موجب تغیرات سیاسی زیادی در لبنان خواهد شد چرا که الحریری در این تغییرات قدرت، ثروت و بخش زیادی از محبوبیت خود را از دست داده و به خوبی می داند میقاتی رقیب سیاسی وی است و اجازه تشکیل دولت وی را نخواهد داد.

آنها معتقدند میشل عون رییس جمهوری شرایط زیادی برای تشکیل دولت پیشنهاد داده و میقاتی با آن موافقت کرده اما مدتی بعد تغییر موضع داده و در صدد تغییر این شرایط بر آمده تا نقش رییس جمهوری را کم رنگ کند.

آنها درباره ی موضع آمریکا برای کاهش محاصره لبنان تاکید کردند آمریکا به خوبی از قاطعیت محور مقاومت آگاه است، از این رو معادله ی محاصره اش تغییر کرده که این موضوع بیانگر شکست سیاست محاصره آمریکا و روی آوردن به انتخاب گزینه های دشوار است.

از سوی دیگر برخی خبرنگاران بعید میدانند به این زودی دولت لبنان تشکیل شود زیرا میانجی ها، وکلا و مشاوران در مذاکرات رییس جمهوری و نخست وزیر دخالت دارند.

برخی خبرنگاران هدف اصلی سفر هیاتی از کنگره آمریکا را دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی و ایجاد رابطه میان دولت بایدن و این رژیم می دانند.

آنان بعید می دانند آمریکا نسبت به تشکیل دولت در لبنان به دلیل موضع این کشور نسبت به آمریکا و محاصره اقتصادی این کشور از سال 2019 حسن نیت داشته باشد و این دیدارها و اظهارات آمریکا را فقط لفاظی می دانند.

آنان معتقدند با افزایش تلاشها برای تشکیل دولت و تجهیز لبنان با گاز اردن و مصر و برق سوریه و شکستن محاصره از سوی مقاومت لبنان با حرکت کشتی سوخت ایران به سوی لبنان، آمریکا پی برده محاصره اش دیگر معنی ندارد و لبنان در ادامه بدون شک به سوی شرق روی خواهد آورد.

پربیننده ترین خبرها