پیاده روی بزرگ اربعین به سوی کربلای معلا

پیاده روی بزرگ اربعین به سوی کربلای معلا
شنبه 13 شهريور 1400 - 14:11

طلایه داران اربعین حسینی حدود یک هفته است که پیاده روی بزرگ خود را به سمت کربلای معلا از منطقه «راس البیشه» از توابع شهر بندری «فاو» جنوبی ترین نقطه عراق آغاز کرده اند.

العالم ـ عراق

نخستین سرقافله رهپویان اربعین حسینی از فاصله حدود ۵۰۰ کیلومتری در جنوب شرقی کربلا، از منطقه ساحلی «راس البیشه» از توابع استان بصره همانند هرسال با حمل بزرگترین پرچم حسینی، جرس سر آغاز پیاده روی حسینی را در عراق به صدا در آورده اند.
هرسال مراسم رسمی پیاده روی اربعین حسینی از اول ماه صفر با برگزاری آیینی ویژه که دفتر آیت الله العظمی «محمد سعید حکیم» در راس البیشه برگزار می کرد، آغاز می شد، اما به دلیل فقدان این مرجع عالیقدر عراق، امسال نخستین سالی است که مراسم بدون حضور این مرجع بزرگوار برگزار می شود.
آیت الله محمد سعید حکیم اهتمام ویژه ای به آیین پیاده روی اربعین حسینی می داد و هرسال با وجود کهولت سن و بیماری، اصرار داشت در این مراسم ویژه شرکت کند.


آیت الله محمد سعید حکیم از مراجع اربعه بزرگ عراق، دیروز جمعه براثر ایست قلبی، جان به جان آفرین تسلیم کرد.
در حالی که رهپویان اربعین حسینی در مسیر راس البیشه به سمت کربلای معلا در حال پیاده روی هستند، آیین تشییع پیکر آیت الله العظما حکیم امروز در کربلای معلا با حضور مقامات محلی، برخی رهبران و شخصیت های سیاسی و اهالی مردم کربلا و خانواده این عالم بزرگوار، برگزار شد.
مقامات محلی استان بصره در جنوب عراق نیز به مناسبت شروع پیاده روی اربعین حسینی گفته اند که تمامی تدابیر لازم برای تسهیل حرکت زائران از سمت راس البیشه به شهر بصره را فراهم کرده اند.

موکب های پذیرایی از نخستین طلایه داران اربعین حسینی در این مسیر برای استقبال و پذیرایی از زائران دایر شده اند.
همزمان دستگاه های خدماتی، بهداشتی و امنیتی خدمات ویژه به زائران و موکب ها را در این محور فراهم کرده اند.
پیاده روی اربعین حسینی یکی از بزرگترین آیین های عبادی در عصر حاضر در جهان است که هرساله میلیون ها انسان از ملیّت های مختلف در آن شرکت می کنند.
مشارکت در مراسم اربعین حسینی در سال های گذشته تا ۲۰ میلیون نفر هم رسیده و بالغ بر ۷۰ ملیّت از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در آن شرکت کرده اند.
به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین زائران خارجی شرکت کننده در این مراسم، ملت ایران است که به دلیل همه گیری کرونا در دو سال اخیر امکان مشارکت آنها به همراه دیگر ملیت های جهان میسر نبوده است.
حضور زائران ایرانی در آیین اربعین حسینی در عراق تا قبل از همه گیری کرونا، تا قریب سه میلیون نفر هم رسیده بود.
انتظار می رود با وجود همه گیری کرونا، امسال نیز جمعیت زیادی از مردم عراق در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند.
زیارت اربعین حسینی به طور رسمی از اول ماه صفر در عراق آغاز شده و در یک هفته مانده به ۲۰ صفر (مصادف با اربعین حسینی) که موج جمعیت از استان های مختلف عراق به کربلا - مرکز تلاقی همه زائران – نزدیک می شوند، به اوج خود می رسد.

پربیننده ترین خبرها