رژیم صهیونیستی درصدد تخریب توافق درعا است

رژیم صهیونیستی درصدد تخریب توافق درعا است
شنبه 13 شهريور 1400 - 19:42

سوریه بار دیگر از شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل خواسته به مسئولیت خود در چارچوب منشور سازمان ملل عمل کند و ضمن محکوم کردن تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه، تدابیر فوری و قاطعی برای جلوگیری از چنین حملاتی اتخاذ کند.

العالم- نظرکده

کارشناسان سیاسی خاطرنشان کردند، تجاوز اخیر اسرائیل به سوریه در ادامه سلسله جنایت‌های این رژیم و در راستای خدمت‌رسانی به گروه‌های تروریستی است. این تجاوز از نظر زمان‌بندی اندکی بعد از عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از افغانستان و گزارش‌ها درباره کاهش احتمالی نفوذ نظامی آمریکا در خاورمیانه انجام شد. اسرائیل می‌خواهد از طریق این حملات وانمود کند که همچنان قدرتمند است و سوریه و لبنان را از طریق حملات هوایی به چالش می‌کشد.

تحلیلگران تأکید می‌کنند که حملات اسرائیل برنامه‌ریزی‌شده است و بر خلاف ادعای این رژیم، در پاسخ به حضور نظامی ایران انجام نمی‌گیرد. مقام‌های اسرائیلی در حالی حملات تجاوزکارانه را با تلاش‌ها برای پایان دادن حضور ادعایی ایران در سوریه ربط می‌کنند که به گفته تحلیلگران، این ادعاها تلاشی برای سرپوش گذاشتن به نیات واقعی و پلید این رژیم است یعنی نابود کردن مراکز قدرت نظامی ارتش سوریه که موفق شد بعد از سرکوب تروریست‌ها، جایگاه واقعی خود را احیا کند.

کارشناسان معتقدند که سازو کار دولت سوریه ست که سرنوشت نبرد در "درعا البلد" را یکسره می‌کند به نحوی که گروهی از تروریست‌های تندرو که در سال 2011 ناآرامی‌ها در سوریه را کلید زدند، از بیم عملیات نظامی و سرنوشت‌ساز ارتش در جنوب سوریه، وارد پروسه حل و فصل شده‌اند.

کارشناسان نظامی تأکید دارند، حملات مستمر اسرائیل، ترکیه و آمریکا به سوریه به امید طولانی شدن جنگ و ناآرامی در این کشور و دستیابی به اهداف استراتژی‌شان انجام می‎شود.

به گفته کارشناسان، گروه‌های مسلح و تروریستی چه در شمال ادلب و چه شمالی شرقی که با داعش و یا با قسد و یا جبهه النصره ائتلاف کرده‌اند، ارتش‌های نیابتی محسوب می‌شود که هدف‎شان تامین اهداف و منافع آمریکا در منطقه است. به گفته آنها، جنگ در سوریه را نمی‌توان مجزا از تحولات جاری در افغانستان، عراق، یمن، نوار غزه و جنوب لبنان دانست.

کارشناسان با هشدار به اینکه گروه‌های مسلح در جنوب سوریه دستورات را از طرف‌های خارجی دریافت می‌کنند، تصریح کردند که طرف‌های خارجی درصدد تضعیف توافق جدید درعا و ناکام گذاشتن طرف روسی هستند تا آن را در موضعی ضعیف برای اجرای این توافق آشتی قرار دهند.

تحلیلگران در ادامه افزودند، با توجه به اینکه درعا منطقه‌ای است که از اهمیت استراتژیکی بالایی در سطح منطقه و حتی در سطح معادلات جهانی برخوردار است، بنابراین امروز یک تصمیم نظامی قاطع از سوی دولت سوریه برای بازپس‌گیری هر وجب از خاک سوریه وجود دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها