بهبود وضعیت اقتصادی ایران در سایه تحریم‌های آمریکا

بهبود وضعیت اقتصادی ایران در سایه تحریم‌های آمریکا
دوشنبه 15 شهريور 1400 - 19:22

"مذاکرات هسته‌ای در وین ازسرگرفته خواهد شد و باید تضمین کننده تامین منافع مردم ایران باشد.. و طرف آمریکایی باید بداند با ذهنیت دوران ترامپ نتیجه‌ای جز شکست حداکثری ندارد." این بخشی از اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی امروز بود.

العالم- کشکول

"سرخوردگی آمریکا" یک حقیقت است که همچون کابوس روی سینه مسئولان آمریکایی سنگینی می‌کند. خبرگزاری آمریکایی "بلومبرگ" در گزارشی مستند به ابعادی از این حقیقت پرداخته و نوشته است: ایران از سیاست فشار حداکثریِ آمریکا عبور کند و توانسته است با موضعی قاطع در برابر آمریکا ظاهر شود.

این خبرگزاری در تحلیل خود نوشته است: دامنه اثرگذاری سیاست فشار حداکثری که در دولت ترامپ آغاز شد، کاهش یافته است. نتیجه در پیش گرفتن این سیاست این بود که ایران بر غنی‌سازی اورانیوم افزوده و تعهدات برجامی را کاهش داده است. از سوی دیگر، وضعیت اقتصادی ایران نسبت به سه سال قبل ثبات بیشتری پیدا کرده است. این ثبات با وجود تحریم‌های شدید به دست آمده است. همین موضوع عملا فضا را برای جمهوری اسلامی در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای خود مناسب‌تر ساخته است.

بلومبرگ به افزایش تولید فولاد ایران پرداخته و آن را یکی از جلوه‌های بهبود وضعیت اقتصادی ایران ارزیابی می‌کند. گفته می‌شود تولید فولاد توسط ایران در ماه ژوئیه از افزایش چشمگیری برخوردار بوده و اکنون ایران در بین ده کشور بزرگ تولیدکننده فولاد جهان قرار دارد. به نوشته همین منبع، جمهوری اسلامی با کمک چین در حال ایجاد بنادر جدید و همچنین گسترش شبکه خط آهن خود است.

موضوع قابل توجه این است که گزارش بلومبرگ قبل از سفر احتمالی "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران منتشر می‌شود. در حالی‌که احتمال می‌رود گروسی پیش از نشست بعدی شورای حکام آژانس به ایران سفر کند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هشدار داده است که " اجلاس آتی شورای حکام، نشست عادی است ولی هیچ طرفی نباید اشتباه محاسباتی کند. استفاده سیاسی از بستر آژانس پاسخ متفاوتی از سوی ایران دارد."

قدر مسلم آن است که پیامی که ایران از زبان سخنگوی وزارت خارجه‌اش به طرف‌های توافق هسته‌ای و به‌ویژه آمریکا ارسال کرد، به گوش مقامات این کشورها خواهد رسید. بنابراین گروه "4+1" باید به مسئولیت خود عمل کنند و آمریکا را متقاعد سازند تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه خود علیه ایران را لغو کند و بدون هیچ‌گونه حذف و اضافه‌ای، به توافق هسته‌ای بازگردد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها