بلینکن ادعای گروگانگیری آمریکایی‌ها به دست طالبان را رد کرد

بلینکن ادعای گروگانگیری آمریکایی‌ها به دست طالبان را رد کرد
سه شنبه 16 شهريور 1400 - 19:29

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر این که طالبان به آمریکایی‌ها و متحدان افغان آن‌ها اجازه خروج از افغانستان را نداده، گفت که ایالات متحده از «وضعیت گروگانگیری» در شهر مزار شریف آگاه نشده است.

العالم - آمریکا

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا امروز (سه‌شنبه) پس از گزارش‌هایی مبنی بر این که طالبان به آمریکایی‌ها اجازه خروج از افغانستان را نداده، گفت که ایالات متحده از «وضعیت گروگانگیری» در شهر مزار شریف آگاه نشده است.

بلینکن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دیپلمات‌های ارشد قطری و مقامات دفاعی در دوحه گفت: ما از این که کسی در هواپیما نگه داشته شده باشد یا وجود وضعیت گروگان‌گیری در مزار شریف مطلع نیستیم.

به نوشته وبگاه خبری «هیل» آمریکا، وی در ادامه اظهار داشت: ما توانسته‌ایم تعداد نسبتاً کمی از آمریکایی‌ها را که معتقدیم به دنبال خروج از مزار شریف با خانواده‌هایشان هستند، شناسایی کنیم.

وزیر خارجه آمریکا افزود: دوباره به ما اطمینان داده شد که به همه شهروندان آمریکایی و اتباع افغان با مدارک معتبر سفر اجازه خروج داده می‌شود. بار دیگر قصد داریم طالبان را مکلف به انجام این کار کنیم.

وی تصریح کرد تعهد طالبان در حداقل یک مورد در ۲۴ ساعت گذشته، زمانی که این گروه به خانواده‌ای اجازه داد تا افغانستان را از طریق زمینی ترک کنند، تایید شده است.

پیش از این، «مایکل مک کول» عضو ارشد جمهوری‌خواه در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه ادعا کرد که شش هواپیمای حامل شهروندان آمریکایی و متحدان افغان در مزار شریف در افغانستان قصد خروج داشتند، اما طالبان آن‌ها را به دلیل خواسته‌های خود گروگان گرفته بودند.

وی در ادامه گفت که هواپیماها در چند روز گذشته در فرودگاه بوده‌اند اما با وجود تأیید وزارت خارجه آمریکا نتوانسته‌اند آنجا را ترک کنند.

مک کال مدعی شد که شرایط به حالت گروگان‌گیری تبدیل می‌شود. سخنگوی جمهوری‌خواهان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه به هیل گفت که معلوم نیست افرادی که قصد خروج از فرودگاه را دارند در حال حاضر در هواپیما نگهداری می‌شوند و منتظر خروج هستند یا خیر، اما آن‌ها در مقطعی سوار هواپیما شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعای این نماینده گفت که ابزارهای موثق برای تایید جزئیات اولیه پروازهای چارتری ندارد زیرا نیروی زمینی، امکانات هوایی یا کنترل بر حریم هوایی افغانستان یا جاهای دیگر منطقه ندارد.

این اظهارات بلینکن در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده در تلاش است تا پس از خروج همه نظامیان خود از افغانستان، شهروندان آمریکایی و متحدان افغان باقی مانده را هم خارج کند. او امروز گفت که ایالات متحده معتقد است حدود ۱۰۰ شهروند آمریکایی هنوز در افغانستان و به دنبال خروج هستند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها