نشست وزرای امور خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان/تاکید قریشی بر ضرورت همفکری جمعی همسایگان برای کمک به افغانستان

نشست وزرای امور خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان/تاکید قریشی بر ضرورت همفکری جمعی همسایگان برای کمک به افغانستان
چهارشنبه 17 شهريور 1400 - 13:27

نشست وزرای امور خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان به صورت مجازی آغاز شد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

نشست وزرای امور خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان شامل ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان به صورت مجازی آغاز شد و هم اکنون درحال برگزاری است.

وزیر امور خارجه پاکستان با تاکید بر نقش مهم و سهم مستقیم کشورهای همسایه در ثبات افغانستان، گفت: تفکر جمعی همسایگان باعث ایجاد یک رویکرد هماهنگ برای کمک به اوضاع افغانستان می‌شود.

«شاه محمود قریشی» این سخنان را روز چهارشنبه طی میزبانی از نشست مجازی وزیران امور خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران، در اسلام‌آباد عنوان کرد.

در این گردهمایی مجازی «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین و همچنین همتایان آنان از تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور داشتند.

قریشی در ابتدا با ابراز خرسندی از واکنش مثبت کشورهای همسایه جهت حضور در این نشست با هدف تدوین یک رویکرد منطقه‌ای در بحث افغانستان، از تلاش نمایندگان ویژه این کشورها در امور افغانستان که پایه و اساس محکمی برای برگزاری نشست مشترک وزیران امور خارجه ایجاد کردند، قدردانی کرد.

وی با اشاره به رایزنی‌های خود با وزیر امور خارجه چین و سفر ماه گذشته به چهار کشور همسایه افغانستان از جمله جمهوری اسلامی ایران، گفت: طالبان از اعلام دولت موقت در افغانستان خبر داده و ما این تحول را زیر نظر داریم. در عین حال همسایگان با دگرگونی‌های اخیر در افغانستان با واقعیت‌های کنونی مواجه هستند.

شاه محمود قریشی اظهار داشت: ما امیدواریم که اوضاع سیاسی در اولین فرصت تثبیت و شرایط عادی شود. شرایط فعلی مستلزم به دور انداختن دیدگاه قدیمی، توسعه بینش‌های جدید و ادامه دادن یک رویکرد واقع بینانه و عملگرا است. محور و مرکز تلاش‌های جمعی ما باید رفاه مردم افغانستان باقی بماند، افرادی که بیش از چهاردهه به دلیل درگیری و بی‌ثباتی رنج زیادی کشیده‌اند.

وزیرامور خارجه پاکستان رایزنی‌های انجام شده با همسایگان افغانستان را ضمن تاکید بر یک رویکرد هماهنگ میان همه، چنین عنوان کرد: وضعیت امنیتی در امتداد مرزهای مشترک، جلوگیری از استفاده خاک افغانستان از سوی عناصر تروریستی، تهدید هجوم تازه پناهندگان، قاچاق مواد مخدر و جنایات فراملی، مهار هرگونه گسترش عناصر افراطی، چالش‌های مربوط به ویروس کرونا و مقابله با موانع ارتباطات منطقه‌ای.

وی ادامه داد: کشورهای همسایه توافق دارند که در صورت برقراری صلح در افغانستان منافع زیادی برای منطقه و کشورهای پیرامون آن وجود دارد. این می‌تواند شامل موارد زیر باشد: ایمنی مرزهای مشترک، پایان تهدید تروریسم از خاک افغانستان،امکان بازگشت پناهندگان، ثبات اقتصادی و بهبود سطح زندگی، تحقق پروژه‌های ارتباطی و افزایش یکپارچگی اقتصادی در منطقه.

قریشی تاکید کرد که برای پیشبرد دیدگاه مشترک کشورهای همسایه در خصوص یک منطقه صلح آمیز، پایدار، مرفه و متصل به یکدیگر باید افغانستان را قادر ساخت تا از این آزمایش عبور کرده و از پتانسیل کامل خود استفاده کند.

وی اظهار داشت: ما باید حمایت و همبستگی کامل خود را با مردم افغانستان اعلام کنیم. باید بر تعهد کامل خود به وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان تاکید مجدد کنیم. باید تأکید کنیم که مسائل افغانستان باید دارای راه حل‌های داخلی و با مشارکت همه طرف‌های افغانی باشد. ما باید روشن کنیم که نباید اجازه داد خاک افغانستان علیه هیچ کشوری مورد استفاده قرار گیرد. و در آخر اینکه باید بر ماهیت چند قومی جامعه افغانستان و بر اهمیت آشتی ملی تأکید کنیم.

وزیر امور خارجه پاکستان افزود: تردیدی نیست که همفکری‌های امروز شش کشور همسایه کمک می‌کند تا تفکر جمعی خود را با رویکردی هماهنگ به جنبه‌های بی‌شمار اوضاع افغانستان پیش ببریم.

وی پیشنهاد کرد که این بستر مهم کشورهای همسایه به یک سازوکار مشورتی منظم تبدیل شود و اینکه بر ایده دعوت از افغانستان در آینده نیز تمرکز صورت بگیرد.

قریشی تاکید کرد: مشارکت افغانستان می‌تواند موثرتر بودن این مجمع در پیگیری اهداف مشترک ما برای صلح و ثبات پایدار در افغانستان را افزایش دهد.

وزیر امور خارجه پاکستان افزود که صدای جمعی ما برای جامعه بین المللی باعث تقویت انعکاس پیام مشترک ما مبنی بر افغانستان صلح آمیز، با ثبات و مرفه، در صلح با خود و همسایگانش، خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها