سودان سفیر اتیوپی را احضار کرد

سودان سفیر اتیوپی را احضار کرد
چهارشنبه 17 شهريور 1400 - 14:27

وزارت خارجه سودان در پی کشف ۲۹ جسد مربوط به قوم تیگرای در رودخانه «ستیت» در شرق سودان، سفیر اتیوپی را احضار کرد.

العالم - آفریقا

وزارت خارجه سودان صبح امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۳۰ آگوست (۸ شهریور) گذشته سفیر اتیوپی در خارطوم را احضار کرده است.

در این بیانیه آمده است که احضار سفیر اتیوپی به وزارت خارجه سودان پس از آن صورت گرفت که در برهه زمانی بین ۲۶ جولای تا ۸ آگوست اجساد ۲۹ نفر در رودخانه ستیت در شرق روستاهای مجاور منطقه واد الحلیو در ایالت کسلا (شرق سودان) پیدا شدند.

بنابر گزارش خبرگزاری سودان (سونا)، وزارت خارجه این کشور افزود که اجساد پیدا شده مربوط به شهروندان اتیوپیایی از قومیت تیگرای است که هویت آن‌ها توسط برخی اتباع اتیوپی مقیم منطقه واد الحلیو شناسایی شده است.

سودان میزبان شمار زیادی از پناهجویان اتیوپیایی است که اخیرا نیز تعداد آن‌ها بیشتر شده است.

نزاع اتیوپی و جبهه آزادی بخش خلق تیگرای در منطقه تیگرای همچنان ادامه دارد. جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای قبل از روی کار آمدن «آبی احمد علی» در سال ۲۰۱۸ که اولین نخست وزیر از قوم «اورومو» اتیوپی است، حدود ۳ دهه حیات سیاسی در این کشور را در کنترل خود داشت. اورومو، بزرگترین قوم در اتیوپی با ۳۴.۹ درصد جمعیت ، یعنی حدود ۱۰۸ میلیون نفر است ،در حالی که تیگرای با ۷.۳ درصد سومین قوم بزرگ این کشور است.

تحولات در تیگرای می‌تواند یک تهدید بزرگ برای بحران‌های انسانی و امنیتی در سودان نیز باشد. تیگرای با دو ایالت «کسلا» و «القضارف» و منطقه کشاورزی «الفشقه» در سودان همجوار است.

درگیری‌ها در تیگرای می‌تواند بحران در دو ایالت مذکور در سودان را تشدید کند و قاچاق سلاح و انسان را افزایش دهد.

از زمان آغاز درگیری‌های در تیگرای حداقل ۲۵ هزار نفر پناهجو وارد سودان شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود صدها هزار نفر از مردم اتیوپی به اراضی سودان پناه شوند که یک بحران انسانی در سایه وضعیت ناگوار اقتصادی در پی خواهد داشت.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها