امیر عبداللهیان: همگان باید به اصل گفت و گو در افغانستان پایبند باشند

امیر عبداللهیان: همگان باید به اصل گفت و گو در افغانستان پایبند باشند
چهارشنبه 17 شهريور 1400 - 17:58

وزیر امور خارجه در نشست مجازی وزیران امور خارجه همسایه افغانستان گفت: استفاده از ابزار نظامی و دخالت خارجی تکرار اشتباهی است که چندین بار در تاریخ معاصر افغانستان اتفاق افتاده و همگان باید به گفت و گو به عنوان یک اصل اصیل پایبند باشند.

العالم - ایران / سیاسی

سعید خطیب زاده با تشریح نشست مجازی وزیران خارجه همسایگان بلافصل افغانستان گفت: این نشست با حضور وزرای خارجه ۶ کشور در جریان است که متعاقب اجلاس نمایندگان ویژه برگزار شد.

وی چگونگی کمک به تحقق خواست و اراده مردم افغانستان و رسیدن به یک افغانستان آرام و با ثبات را دستور کار این نشست عنوان کرد و افزود: در این نشست وزرای خارجه کشورهای عضو به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: وزیر امور خارجه ایران هم مواضع اصولی ایران را در این نشست مطرح کرد که مهم‌ترین آن تاکید بر این موضوع بود که مسبب و مسئول اصلی وضعیت فعلی افغانستان اشغالگری ایالات متحده و بیش از دو دهه حضور نامشروع این کشور در افغانستان است که برای مردم این کشور درد و رنج به همراه داشته است.

خطیب زاده ادامه داد: امیرعبداللهیان در این نشست همچینن تاکید کرد که الان باید از همه بضاعت رهبران و مردم افغانستان استفاده شود و کشورهای همسایه کمک کنند تا به یک صلح پایدار برسیم.

وی یادآورشد: استفاده از ابزار نظامی و دخالت خارجی تکرار اشتباهی است که چندین بار در تاریخ معاصر افغانستان اتفاق افتاده و همگان باید به گفت و گو به عنوان یک اصل اصیل پایبند باشند و کشورهای همسایه کمک کنند دخالت خارجی اتفاق نیافتد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اولویت جمهوری اسلامی ایران تحقق خواست و اراده مردم افغانستان و ثبات و آرامش در این کشور است که تنها در سایه تشکیل یک دولت فراگیر است که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و مردمی افغانستان باشد.

خطیب زاده تصریح کرد: در این نشست بر ضرورت کمک های بشردوستانه رعایت حقوق بین الملل و حقوق بشردوستانه و مواردی از این دست تاکید شد و نگرانی جدی وزرای خارجه کشورهای حاضر از موضوع تروریسم در افغانستان بود و تاکید شد که حتماً باید طالبان از تروریسم فاصله بگیرد و اجازه ندهد این پدیده دوباره شکل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این نشست تاکید شد که مرزهای افغانستان باید آرام باشند و گذرگاه‌های مرزی برای کمک و تسهیل امور مردم افغانستان باز بماند.

به گفته سخنگوی وزرارت امور خارجه همچنین توافق شد نشست آتی اگر فضای کرونا اجازه بدهد، به صورت حضوریطی یکی دو ماه آینده در تهران برگزار شود.

پربیننده ترین خبرها