افق روشن لبنان در سایه تشکیل دولت

افق روشن لبنان در سایه تشکیل دولت
جمعه 19 شهريور 1400 - 21:54

با گذشت افزون بر یک‌سال از خلأ و کشمکش‌های سیاسی، رئیس‌جمهور لبنان فرمان تشکیل دولت جدید به ریاست "نجیب میقاتی" را در حضور رئیس پارلمان امضا کرد.

العالم- کشکول

46 روز بعد از مکلف شدن نجیب میقاتی برای تشکیل دولت جدید لبنان، او موفق شد دولتی متشکل از 24 وزیر تشکیل دهد. این سومین کابینه میقاتی در طول حیات سیاسی‌اش است.

دولت جدید لبنان متشکل از وزیرانی است که پیشتر سابقه فعالیت سیاسی نداشتند و در واقع وابسته به هیچ جریان سیاسی نیستند ولی انتظار می‌‌رود وضعیت فلج سیاسی در کشور به واسطه برخی از وزرا در دولت جدید که به دلیل موفقیت‌های‌شان در زمینه‌های اقتصادی، پزشکی، فرهنگی و رسانه‌ای معروف و شناخته‌شده هستند، پایان یابد؛ زیرا که لبنان از زمان انفجار خونین در لنگرگاه بیروت در آگوست 2020، با بحران سیاسی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.

به دنبال اعلام تشکیل دولت جدید لبنان، نجیب میقاتی تبریکاتی از طرف‌های مختلف دریافت کرده است از جمله "حسان دیاب" نخست‌وزیر سابق تشکیل دولت جدید را به میقاتی تبریک گفته و برای موفقیتش در این موفقیت ابراز امیدواری کرده است؛ به‌ویژه اینکه بحران در کشور بسیار عمیق است و به همبستگی همگانی نیاز دارد. "سعد الحریری" نخست‌وزیر اسبق نیز حمایتش را از میقاتی در ماموریت حساس یعنی پایان دادن به وضعیت فروپاشی و آغاز اصلاحات اعلام کرده است.

میقاتی طی سخنرانی‌اش بعد از امضای فرمان تشکیل دولت جدید، خواستار همکاری و هماهنگی برای تامین ابتدایی‌ترین نیازهای معیشتی ملت لبنان و فائق آمدن به وضعیت دشوار کشور شد و بر آمادگی دولتش با همکاری با هر کشوری به جز رژیم صهیونیستی برای تحقق منافع لبنان تأکید کرد.

چالش‌های زیادی فراروی دولت جدید میقاتی است و دولت باید تلاش‌هایی در زمینه پایان دادن به رنج‌ها و مشکلات روزانه مردم لبنان، که ناشی از فروپاشی اقتصادی است، صورت دهد.

اگر نخستین نتایج و پیامدهای تشکیل دولت جدید در لبنان کاهش نرخ دلار است، پس انتظار می‌رود تشکیل دولت جدید بستر مذاکرات لبنان با صندوق بین‌المللی پول را درباره بسته نجات مالی و باز کردن درهای جهان برای جلب کمک‌ها فراهم کند. این دولت نیز می‌تواند لبنان را تا انتخابات پارلمانی در مسیر اصلاحات قرار دهد و حداقل فروپاشی را متوقف کند تا روند درمان و اصلاح آن آغاز شود. همچنین انتظار می‌رود اعتماد میان شهروندان لبنان و نهادهای آن احیا شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها