واشنگتن سامانه پاتریوت را از عربستان خارج می کند

واشنگتن سامانه پاتریوت را از عربستان خارج می کند
شنبه 20 شهريور 1400 - 19:53

همزمان با دیدار وزیر دفاع آمریکا از قطر، کویت و بحرین و موکول کردن سفر به عربستان برای مدت نامعلوم، آمریکا سامانه موشکی و باتری های "پاتریوت" خود را از عربستان خارج کرد؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس تصاویر ماهواره ای را آنالیز کرده است که نشان می دهند این سامانه طی هفته های اخیر نتوانسته است حتی یک موشک یا پهپاد یمنی را رهگیری کند.

العالم - عربستان

به گفته این خبرگزاری تصاویر ماهواره ای نشان می دهند که برخی سامانه‌های موشکی آمریکایی از پایگاه هوایی امیر سلطان واقع در 115 کیلومتری جنوب شرق ریاض جمع آوری شده اند.

در این گزارش آمده است که عکس های بسیار دقیق شرکت "پلانت لابز"(PLANET LABS) که دیروز جمعه گرفته شده اند، نشان می دهند که جای سکوها خالی هستند و هیچ تحرک قابل مشاهده ای در آنجا صورت نمی گیرد.

این خبرگزاری به نقل از کریستین اولریشسن، پژوهشگر موسسه جیمز.ای. بیکر، گفته است: "سعودی ها معتقدند که سه رئیس جمهور آمریکا یعنی اوباما، ترامپ و بایدن همواره تصمیماتی برای تخلیه (نیروهای خود) گرفته اند".

پایگاه خبری نیوز 24 هم پرده از نگرانی های آل سعود بابت حملات موشکی یمن برداشته است؛ امیر ترکی فیصل، به شبکه CNBC گفته است که عربستان از آمریکا می خواهد به تعهدات خود در قبال عربستان پایبند باشد که این جمله خود، خروج تجهیزات نظامی آمریکا از عربستان را تأیید می کند.

وی گفته است در شرایطی که عربستان آماج حملات موشکی و پهپادهای یمنی بوده است، این سامانه هیچ موشکی شلیک نکرده است. (عربستان از سال 2015 حملات وحشیانه ای را به یمن آغاز کرده و یمن به ناچار برای توقف تجاوزات و محاصره، دست به حملات موشکی به عربستان زده است).

البته فیصل ادعا کرده است که خروج موشک های پاتریوت از عربستان "دلیلی بر توقف تعهدات آمریکا به کمک به عربستان در مقابل دشمنان خارجی این کشور نیست" و خاطرنشان کرده است که امیدوار است آمریکا به وعده های خود مبنی بر "استقرار هر چیزی که لازم است" عمل کند.

حضور نظامی آمریکا

پس از حمله های موشکی و پهپادی به شرکت آرامکو در سال 2019، چندهزار نیروی آمریکا در پایگاه هوایی امیر سلطان مستقر شدند.

در ژوئن گذشته روزنامه وال استریت ژورنال هم فاش کرد که دولت بایدن تصمیم گرفته است تعداد زیادی از سامانه های ضد موشکی پاتریوت را از خاورمیانه جمع آوری کند.

پنتاگون چهارشنبه گذشته اعلام کرده بود که لوید استین، وزیر دفاع آمریکا – که در حال حاضر در منطقه به سر می برد – سفر به عربستان را به زمان نامعلومی موکول کرده است. وی این تصمیم را به "مشکل در جدول زمانبندی" مربوط دانست.

یک مقام آگاه در پنتاگون به خبرگزاری فرانسه گفت: سفر وزیر دفاع به عربستان به دلیل بروز مشکلاتی در جدول زمانبندی به زمان دیگری موکول می شود. وی افزود که استین در اولین فرصت این جدول را اصلاح می کند.

گفتنی است در اوایل هفته وزیر دفاع آمریکا، یک هفته پس از خروج کامل نیروهای این کشور از افغانستان، دست به سفر دوره ای به منطقه زده است. وی به قطر، کویت و بحرین سفر کرده است.

پربیننده ترین خبرها