تأکید دولت نجات ملی یمن بر بازگشایی فرودگاه صنعاء

تأکید دولت نجات ملی یمن بر بازگشایی فرودگاه صنعاء
سه شنبه 23 شهريور 1400 - 12:21

عضو هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن بر ضرورت اعمال فشار سازمان ملل متحد بر ائتلاف سعودی به منظور بازگشایی فرودگاه صنعاء تأکید کرد.

العالم - یمن

«عبدالملک العجری» عضو هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن، بازگشایی فرودگاه صنعاء برای انجام پروازهای خارجی را ضروری خواند.

العجری در حساب توئیتری خود نوشت: «بازگشایی فرودگاه صنعاء برای انجام پروازهای خارجی امری ضروری است و سازمان ملل و جامعه جهانی باید به مسئولیت خود برای اعمال فشار بر کشورهای عضو ائتلاف متجاوز جهت بازگشایی این فرودگاه عمل کنند. دولت صنعاء آماده تأمین امنیت و حمایت از مسافران غیرنظامی از همه طرف‌ها و همه شهرهای یمن و نیز هماهنگی برای انتقال مزدوران زخمی به عنوان یک حق انسانی است».

«هانس گراندبرگ» نماینده سازمان ملل در امور یمن روز جمعه گفته بود که «از سرگیری عملیات انتقال مسالمت‌آمیز و فراگیر در یمن ساده نبوده و باید فرودگاه صنعاء بازگشایی شده و فعالیت در بندر الحدیده نیز از سرگرفته شود».

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن «عبدربه منصور هادی»‌ رئیس دولت مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

فرودگاه صنعاء طی شش سال گذشته بمباران شد و در محاصره شدید ائتلاف قرار گرفت. ائتلاف سعودی هرگونه ورود و خروج به این فرودگاه بدون اجازه ائتلاف سعودی را ممنوع کرده است. این اقدام در حالی انجام می‌شود که ائتلاف در توافق استکهلم (۲۰۱۸) متعهد شده محاصره فرودگاه را برای پروازهای انسان‌دوستانه کاهش دهد. این وعده ائتلاف سعودی تاکنون محقق نشده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها