آرژانتین به دنبال خرید ۱۲ جنگنده از پاکستان

آرژانتین به دنبال خرید ۱۲ جنگنده از پاکستان
شنبه 27 شهريور 1400 - 11:01

دولت آرژانتین در تازه‌ترین اقدام برای تامین نیازهای جنگ افزاری خود تصمیم به خرید ۱۲ فروند جنگنده از پاکستان موسوم به "جی‌.اف-۱۷" گرفت، محصول مشترکی با چین که خط تولید آن سال‌های اخیر در پاکستان کلید خورد.

العالم ـ آسیا

رسانه‌های پاکستانی روز شنبه از تحولی بزرگ در صنعت دفاعی این کشور خبر دادند که به موجب آن خرید جنگنده بومی "جی‌اف-۱۷ تندر" در دستور کار دولت آرژانتین قرار گرفته است.

پایگاه خبری-تحلیلی ژورنال دفاعی انگلیس نوشت: طبق پیش نویس بودجه ارائه شده توسط دولت آرژانتین به کنگره این کشور، خرید ۱۲ فروند جنگنده از پاکستان به ارزش ۶۶۲ میلیون دلار در دستور کار آن کشور قرار گرفته است.

آرژانتین برای خرید جنگنده‌های پاکستانی ۶۶۲ میلیون دلار در بودجه مالی ۲۰۲۲ هزینه خواهد کرد.

جی.اف-۱۷ تندر، یک هواپیمای رزمی تک موتوره چند منظوره است که به طور مشترک توسط مجتمع هوانوردی پاکستان و شرکت هواپیمایی چنگدو چین توسعه یافته است.

سازندگان می گویند که این جنگنده می تواند برای نقش های متعددی از جمله رهگیری، حمله زمینی، ضد کشتی و شناسایی هوایی مورد استفاده قرار گیرد.

۵۷ درصد مراحل ساخت این هواپیما شامل بدنه جلویی، بال و تثبیت کننده عمودی در پاکستان تولید می شود در حالی که ۴۲ درصد در چین تولید می شود و آخرین مونتاژ در پاکستان صورت می‌گیرد.

مجتمع هوانوردی پاکستان دسامبر سال گذشته ۱۴ فروند جی.اف-۱۷ که آن را پیشرفته ترین جنگنده‌های بومی نسل چهارم عنوان می‌کند، را به نیروی هوایی این کشور تحویل داد.

اسلام‌آباد با همکاری پکن، ضمن تولید جنگنده های «جِی-اف ۱۷» هواپیماهای آموزشی به نام «سوپر مشاق» را نیز تولید می کند و سخت به دنبال بازاریابی برای صادرات آن است. در زمینه تولید تجهیزات دفاعی سنگین می توان به قابلیت پاکستان در تولید تانک، خودروهای زرهی و توپ اشاره کرد.

پاکستان، به عنوان یک کشور صاحب سلاح هسته‌ای، همچنین به قابلیت هایی در تولید موشک های کروز و بالستیک با بردهای مختلف و با قابلیت حمل کلاهک هسته ای دست یافته است.

به گزارش ایرنا، پاکستان در سال ۲۰۱۹ توانست با صادرات ادوات و تجهیزات دفاعی داخلی، میزان درآمد خود را سه برابر افزایش دهد. این کشور همچنین با حضور در نمایشگاه‌های مختلف بین المللی در زمینه بازاریابی برای هواپیماهای آموزشی و جت های جنگنده ساخت داخل تلاش کرد.

اواخر اردیبهشت ماه امسال (۲۱ مه) نیز نیروی هوایی پاکستان ۳ فروند جنگنده جی.اف-۱۷ که از سوی نیروی دریایی نیجریه سفارش شده بود، را تحویل این کشور داد.

پربیننده ترین خبرها