آمریکا هرگز از تاریخ خونین خود درس عبرت نمی‌گیرد!

آمریکا هرگز از تاریخ خونین خود درس عبرت نمی‌گیرد!
شنبه 27 شهريور 1400 - 19:53

ارتش آمریکا، روز گذشته اذعان کرد که در جریان حمله پهپادی آمریکا به یک خودرو نزدیک فرودگاه کابل حدود 10 شهروند بی‌گناه که هفت کودک در میان آنها بودند، کشته شدند؛ او این حادثه را "اشتباهی تراژیک" خواند.

العالم- کشکول

ژنرال "کنت مک‌کنزی" فرمانده نیروهای ارتش تروریست آمریکا در منطقه (سنتکام) گفت: "نتیجه تحقیقات‌مان این بود که حمله، اشتباهی استراتژیک بود؛ بسیار نامحتمل است که خودروی مورد حمله واقع‌ شده و افراد کشته‌شده تهدیدی برای نیروهای آمریکایی یا وابستگان به گروه تروریستی داعش خراسان و یا در ارتباط با این گروه بوده باشند."

از سوی دیگر، "لوید اوستن" وزیر دفاع آمریکا گفت: "ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا از این اشتباه بزرگ درس بگیریم. هیچ ارتشی مانند ما برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان تلاش نمی‌کند."

بدیهی است که اگر روزنامه "نیویورک تایمز" تحقیقاتی فراگیر در کابل درباره حمله مذکور صورت نمی‌داد و یا "کن راث" مدیر اجرایی سازمان "هیومن ریتش ووچ" وقوع چنین حمله‌ای را فاش نمی‌کرد، هرگز آمریکایی‌ها به این جنایت اذعان نمی‌کردند.

در ابتدا ارتش آمریکا اعلام کرده بود که طی حمله 29 آگوست، یک خودروی "حامل مواد منفجره" در کابل منهدم شد.

ارتش آمریکا در عین حال مدعی شد که تلاش داعش برای "انجام عملیات انفجار در فرودگاه کابل را خنثی کرده است".

ژنرال کنت مک‌کنزی اعلام کرد که ارتش آمریکا در 29 آگوست به اطلاعاتی دست یافت که از خطری قریب‌الوقوع در فرودگاه کابل حکایت داشت؛ همان روز خودرویی در نزدیکی ساختمانی که مقر داعش محسوب می‌شد، شناسایی شد و نظامیان آمریکایی نیز تحرکات این خودرو را طی بیش از 8 ساعت از طریق پهپاد و ماهواره رصد کردند و معلوم شد که هر بار که خودرو در حال حرکت است حدود دو و یا احیانا سه مرد از آن پیاده و یا سوار آن می‌شود.

عصر آن روز نیز که خودرو نزدیک فرودگاه کابل شد و در کمتر از سه کیلومتری باند متوقف شد، ارتش آمریکا تصمیم گرفت آن را با استفاده از موشک "هلی‌فر" منهدم کند.

بدیهی است که روایت مک‌کنزی کاملا ساختگی و دروغ است.

چطور ممکن است که ارتش آمریکا خودروی مذکور را با دقت طی 8 ساعت رصد کرده ولی متوجه حضور دست‌کم 7 کودک در آن نشده است؟ چرا باید 7 کودک به مدت 8 ساعت در خودرو باشند و از آن پیاده نشوند؟ این روایت‌ها برای توجیه جنایت ارتش آمریکا ساخته شده‌اند.

این نخستین جنایت ارتش آمریکا علیه غیرنظامیان افغان نیست که مدعی می‌شوند آن را "اشتباهی" مرتکب شده‌اند. طی دو دهه اخیر، ارتش امریکا بیش از 71 غیرنظامی افغانی و پاکستانی را طی حملات هوایی به قتل رسانده است.

طبق تحقیقات موسسه "واتسون" وابسته به دانشگاه "براون" که در آوریل منتشر شد، شمار قربانیان غیرنظامی از سال 2017 به شدت افزایش یافته است به طوری­‌که در سال 2019، غیرنظامیان افغانستانی بیش از هر زمان دیگری از اوایل سال 2002 در حملات هوایی کشته شدند؛ زیرا که دولت سابق قواعد درگیری بسیار منعطف‌تری را ایجاد کرد که استفاده از زور را برای نظامیان آسان می‌کرد.

در پاسخ به اظهارات وزیر دفاع آمریکا که گفته است: "تمام تلاش خود را برای درس گرفتن از این اشتباه به‌کار می‌گیریم.. هیچ ارتشی مانند ارتش ما برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان تلاش نمی‌کند، می‌گوییم که ارتش آمریکا دقیقا در این مناطق که ده‌ها هزار کیلومتر با آمریکا فاصله دارد، چه کار می‌کند؟ چرا امریکا به بهانه دفاع از امنیت ملی و منافعش، به خود حق می‌دهد به کشورها حمله کند و ملت‌ها را به قتل برساند؟ این امنیت و منافع به کجا ختم می‌شود؟ چند تعداد بی‌گناه باید کشته شوند تا آمریکا درس عبرت بگیرد؟ اگر آمریکا از کشتار ملت‌ها درس می‌گرفت باید در طول تاریخ خونبار خود که میلیون‌ها غیرنظامی را کشته است، متنبه می‌شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها