نفوذ دستگاه اطلاعات ترکیه در همه شهرهای منطقه کردستان عراق

نفوذ دستگاه اطلاعات ترکیه در همه شهرهای منطقه کردستان عراق
يکشنبه 28 شهريور 1400 - 14:42

یک کارشناس امنیتی عراقی تصریح کرد که دیگر نفوذ دستگاه اطلاعات ترکیه در شمال عراق، محدود به اربیل و دهوک نیست.

العالم ـ ترکیه

هاوکار الجاف کارشناس و تحلیلگر امنیتی کُرد از وجود اطلاعاتی در خصوص نفوذ سرویس اطلاعاتی ترکیه در کلیه شهرهای منطقه کردستان خبر داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: «پیشتر، فعالیت اطلاعاتی ترکیه محدود به اربیل و دهوک بود، اما در حال حاضر به سلیمانیه نیز رسیده است و ترور رهبران و فعالان کرد را آغاز کرده است».

الجاف افزود که سرویس اطلاعاتی ترکیه در پوشش سازمان‌ها وشرکت‌ها وارد سلیمانیه شده است. امری که موجب تسهیل کار آن با احزاب و شخصیت‌های سیاسی فعال در منطقه کردستان در راستای اهداف و منافع مشترک با ترکیه می‌شود.

جمعه پیش، حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، اعلام کرد که «شکری سرحد» (یاسین بولوت) یکی از رهبران این خزب در شهر سلیمانیه ترور شده و دستگاه اطلاعاتی ترکیه را مسئول این ترور اعلام کرد.

وی که از منطقه «قارص» در کردستان عراق بوده، در سال ۱۹۷۸ به حزب کارگران کردستان پیوست و در ۱۹۸۰ توسط ترکیه بازداشت شد. در ۱۹۹۱ آزاد شد و برای ادامه فعالیت در حزب کارگران کردستان به کوه‌های کردستان عراق بازگشت.

ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با پ‌ک‌ک در حال نقض حاکمیت در شمال عراق است.گروه پ‌ک‌ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. ترکیه می‌گوید که شبه نظامیان پ‌ک‌ک مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند.

به گزارش فارس، اخیرا وزارت دفاع ترکیه از رخنه به شمال عراق و دستگیری شماری از اعضای ارشد پ‌ک‌ک خبر داد. «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه هم با بیان احترام به تمامیت ارضی عراق گفت، ارتش ترکیه به زودی به طور دائم به وجود تروریست‌های پ‌ک‌ک خاتمه می‌دهد.

یک نماینده حزب حاکم دمکرات کردستان (PDK) چندی قبل گفت که ارتش ترکیه و نیروهای ارتش آزاد سوریه (FSA) با ورود به روستاهای خالی از سکنه در شمال عراق چوب درختان مناطق را بریده و به شرکت‌های چوب فروشی در ترکیه می‌دهند. این قانونگذار کردستان عراق گفت که در روستاهای تخلیه شده، نیروهای ترکیه شروع به ایجاد ایست، بازرسی و استقرار وسایل نقلیه زرهی مبادرت کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها