پیام عاشقانه 500 میلیون دلاری عربستان به بایدن!

پیام عاشقانه 500 میلیون دلاری عربستان به بایدن!
يکشنبه 28 شهريور 1400 - 19:54

به عنوان اولین پیام عاشقانه عربستان به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، ریاض تعدادی توافق نامه تحت عنوان "حمایت ناوگان سعودی از بالگرد" با واشنگتن امضا کرد که هزینه این معاهده به 500 میلیون دلار می رسد.

العالم- در گوشی

به نظر می رسد بایدن که پیش از رسیدن به کرسی ریاست جمهوری در کمپین های تبلیغاتی خود از تصمیمش برای بازخواست مسئولان عربستان بخاطر قتل خاشقچی روزنامه نگار سعودی صحبت می کرد، اکنون یا موضع خود را تغییر داده، یا مبلغ پولی که از عربستان گرفته و قرار است بگیرد با ارزش تر از شعارهای انتخاباتی او است.

توافق نامه مذکور که از سوی وزارت خارجه آمریکا اعلام شده، شامل حمایت ناوگان سعودی از بالگردها بخصوص بالگردهای تهاجمی آپاچی و بلک هاوک است. در این توافق نامه، خدمات پشتیبانی نگهداری تجهیزات نظامی برای طیفی از بالگرد‌ها شامل یک ناوگان آتی از بالگرد‌های شینوک سی اچ ۴۷ دی پیش بینی شده است و شامل اعزام دو مسئول آمریکایی و 350 کارمند از شرکت های ذیربط به عربستان برای مدت دو سال می شود.

معامله عربستان با آمریکا که از جهت وسعت و میزان کارایی مورد سوال قرار می گیرد، در نوع خود اولین آن نیست. معاملات سوال برانگیز زیادی میان این دو دولت وجود دارد که ناظران آن را به مثابه باجی می دانند که پادشاهان عربستان برای حفظ قدرت خود به آمریکا می پردازند.

گفتنی است که این توافق نامه در سایه رکود اقتصادی عربستان امضا شده است. حکومت سعودی بخاطر کاهش قیمت نفت و تاثیر منفی بحران کرونا درحال کاهش مخارج عمومی است. این مسائل بعلاوه افزایش اخیر مالیات و قیمت ها، انتقادات داخلی نسبت به حکومت را نیز به همراه داشته است.

نتیجه منفی عملکرد بودجه عربستان در ربع اول سال 2020 بسیار قابل توجه بود، زیرا در این بودجه 34 میلیارد ریال سعودی کسری وجود داشت و درآمدهای عمومی نسبت به سال قبل حدود 22 درصد کاهش داشته است.

رکود اقتصادی عربستان را نمی توان با این توافق نامه ها بی ارتباط دانست، زیرا در نتیجه همین قراردادها است که پول ملت عربستان بخاطر هزینه شدن در راه بقای حکام آل سعود به هدر می رود.

پربیننده ترین خبرها