آمریکا لبنان را تهدید کرد!

آمریکا لبنان را تهدید کرد!
دوشنبه 29 شهريور 1400 - 14:30

سخنگوی منطقه ای وزارت خارجه آمریکا تهدیدهای واشنگتن علیه لبنان را اینگونه توجیه کرد که اگر این کشور رفتاری مغایر خواست آمریکا انجام دهد، همچون ایران دچار تحریم خواهد شد!

العالم - کشکول

بانک جهانی فروپاشی اقتصادی تدریجی لبنان از 2 سال پیش تاکنون را بدترین نوع فروپاشی اقتصادی در جهان از سال 1850 توصیف کرده است کشوری که از چند ماه پیش با بحران کمبود سوخت و پیامدهای آن در بخش های بیمارستانی و نانوایی ها و ارتباطات و مواد غذایی مواجه است ولی در این بحبوحه، جهانیان تنها تماشاچی فروپاشی اقتصادی لبنان هستند و کشورهای عربی و غربی که همچنان خود را دوست لبنانی ها وانمود می کنند، نقشی اصلی را در بروز این اوضاع نابسامان ایفاء کردند.

پایمال کردن سازمان یافتۀ عزت ملت لبنان برای کسب رضایت اسرائیل که به دست حزب الله خوار و ذلیل شده است، توسط آمریکا و دست نشانده هایش در منطقه خصوصاً عربستان سعودی انجام می گیرد و این گونه رفتارهای توهین آمیز به حد غیر قابل تحملی رسیده است به نحوی که لبنانی ها را در برابر دو گزینه قرار داده است یا مردن از گرسنگی یا خلع سلاح حزب الله و تسلیم شدنش در برابر اسرائیل. ولی این گزینه ها هیچ جایی در فرهنگ ملت لبنان ندارد ملتی که اولین ملت عرب است که طعم تلخ شکست ها را بارها و بارها به اسرائیل چشاند به نحوی که اسرائیل پس از هر گونه تجاوزی به لبنان هزار بار حساب و کتاب می کند و همین امر باعث شده است که آمریکا با کمک دست نشانده هایش در منطقه و دار و دسته اش در لبنان، دست به کار شود تا از لبنانی ها بابت شکست دادن «ارتش شکست ناپذیر» و خنثی کردن توطئه های آمریکایی خصوصاً توطئه «داعش» انتقام بگیرد.

حزب الله که با کمک ملت لبنان توطئه آمریکایی «داعش» را خنثی کرد، در برابر توطئه جدید آمریکا یعنی پایمال کردن عزت ملت لبنان از طریق ایجاد بحران سوخت دست روی دست نگذاشت بحرانی که لبنان را فلج کرد و باعث شد صف های طولانی در برابر ایستگاه های سوخت تشکیل شود. این در حالی بود که «دوستان» لبنان روی دریای نفت خوابیده اند. حزب الله به ناچار از ایران سوخت وارد کرد تا عزت لبنانی ها را حفظ کند و به توطئه آمریکایی، اسرائیلی و عرب مرتجع پایان دهد.

همه جهانیان به چشم خود دیدند که چگونه حزب الله سوخت را که تجار لبنانی از ایران خریداری کرده بودند، در همه مناطق و توده های مردم بدون هیچ تبعیضی تقسیم و توزیع کرد تا بار بحران سوخت را که همه لبنانی را زیر فشار گذاشته بود، از دوش آنان بردارد.

آمریکا که انتظار داشت لبنان یا فروبپاشد یا تسلیم شود، پیش بینی نمی کرد که حزب الله با وارد کردن سوخت از لبنان قدرت خود را به آمریکایی ها نشان دهد و فشار بحران سوخت را که لبنان را فلج کرده بود، بکاهد. آمریکا که می دید توطئه «تروریسم اقتصادی» اش مثل توطئه «داعش» نقش بر آب شده است، چاره ای بجز تهدید کردن در پیش نگرفته است . و در همین راستا ژرالدین گریفیث سخنگوی منطقه ای وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه با صدای بیروت اینترنشنال گفت: وارد کردن نفت از ایران به نفع لبنان نیست بلکه این کشور را به خطر می اندازد.. فعالیت های حزب الله باعث نابودی نهادهای لبنان می شود و شاید این کشور را دچار تحریم ها کند.

سخنگوی منطقه ای وزارت خارجه آمریکا تهدیدهای واشنگتن علیه لبنان را اینگونه توجیه کرد که اگر این کشور رفتاری مغایر خواست آمریکا انجام دهد، همچون ایران دچار تحریم خواهد شد. سخنگوی آمریکا مدعی شد که واشنگتن آماده رساندن کمک به لبنان است.

ولی مساله اینجاست تحریم های ایران تحریم های آمریکایی است نَه سازمان مللی، بنابراین تحریم های یکجانبه و غیرقانونی محسوب می شود. مساله دیگر اینکه منفعت لبنان در دوری کردن از ایران نیست بلکه در پایان دادن به پایمال کردن عزت لبنانی ها است. ومساله سوم اینکه آیا خطری بزرگتر از خطر بحران آفرینی که کار آمریکایی ها است، لبنان را تهدید می کند؟!

ناگفته نماند فعالیت های حزب الله فقط از آن لحاظ خطرناک است که توطئه های آمریکا و اسرائیل و نظام های عرب مرتجع را خنثی می کند و این فعالیت ها متوقف نشده و نخواهد شد.

در پایان باید گفت آمریکا در این دو سال که ملت لبنان به علت کمبود سوخت انواع سختی ها را کشیدند، کجا بود و فقط هنگامی که سوخت ایرانی به لبنان رسید، از خود واکنش نشان داد؟!

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها